علت افت فشار پکیج
برای صاحبان خانه یا مستاجران معمول است که در مقطعی افت فشار پکیج را تجربه کنند. اگرچه بررسی فشارسنج پکیج می تواند به شناسایی مشکل کمک کند، اما توضیح نمی دهد که چه چیزی باعث افت فشار می شود.
این راهنما شما را در جریان رایج ترین علل افت فشار پکیج قرار می دهد و به شما کمک می کند تا ابزارها و راه حل های مناسب برای حل مشکل را پیدا کنید.
نشانه های پایین بودن فشار پکیج چیست؟
فشار پکیج چیزی است که می توانید خودتان آن را بررسی کنید، اما بسیاری از مردم فقط زمانی متوجه مشکل می شوند که مشکلی در سیستم گرمایش مرکزی یا آب گرم آنها وجود داشته باشد. اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، وقت آن است که فشار پکیج خود را بررسی کنید:
- شیر آب گرم باز است، اما آب سرد می ماند.
- رادیاتورهای شما هنگام روشن بودن سیستم گرمایش مرکزی گرم نمی شوند.
- پکیج خود به خود خاموش می شود یا کد خطایی نمایش می دهد.
فشارسنج پکیج چه عددی را باید نشان دهد؟
وقتی پکیج خاموش و خنک است، فشار باید بین ۱ تا ۱.۵ بار باشد. وقتی پکیج روشن می شود، فشار ممکن است کمی افزایش یابد، اما همچنان باید بین ۱ تا ۲ بار باشد.
اگر در مورد فشار خوانده شده مطمئن نیستید، مطمئن شوید که عقربه در منطقه سبز قرار دارد.
چگونه می توانید بررسی کنید که آیا فشار پکیج شما پایین است؟
اگر متوجه مشکلی شده اید، بررسی فشارسنج می تواند تأیید کند که آیا فشار پایین علت آن است یا خیر. در اینجا نحوه بررسی آمده است:
فشارسنج را روی پکیج خود پیدا کنید (اغلب شبیه صفحه ساعت با اعدادی از ۱.۰ تا ۴.۰ است).
اگر عقربه در منطقه سبز باشد، فشار پکیج شما صحیح است.
اگر عقربه در منطقه قرمز باشد، فشار ممکن است خیلی زیاد (گذشته از منطقه سبز) یا خیلی کم (قبل از منطقه سبز) باشد.
برخی از دیگ های بخار مدرن ممکن است به جای فشارسنج ساعت مانند، صفحه نمایش دیجیتال داشته باشند. اگر مطمئن نیستید، برای تأیید نحوه بررسی فشار، به دفترچه راهنمای کاربر خود مراجعه کنید.
آیا افت فشار پکیج طبیعی است؟
افت جزئی فشار در طول زمان طبیعی است و معمولاً با تنظیم مجدد فشار سیستم قابل رفع است. با این حال، اگر فشار پس از تنظیم مجدد فشار به سرعت یا مکرراً افت کند، احتمالاً یک مشکل اساسی وجود دارد. در چنین مواردی، باید برای حل مشکل با یک مهندس ایمنی گاز تماس بگیرید.
آیا افت فشار برای پکیج خطرناک است؟
در حالی که هر مشکلی در پکیج شما می تواند نگرانی ایجاد کند، فشار پایین معمولاً خطرناک نیست. این امر مانع از گرم شدن خانه و آب توسط پکیج شما می شود، اما آسیبی ایجاد نمی کند. اگر فشار خیلی پایین بیاید، ممکن است پکیج خاموش شود و یک کد خطا نمایش دهد که می تواند به شناسایی مشکل کمک کند و شما را در مراحل بعدی راهنمایی کند.
چه عواملی باعث افت فشار پکیج می شوند؟
دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند علت افت فشار پکیج باشد. در ادامه شایع ترین علل افت فشار پکیج ذکر شده است:
1. هواگیری رادیاتور به تازگی
اگر اخیراً رادیاتورها را هواگیری کرده اید، به همین دلیل است که فشار پکیج کاهش یافته است. هنگامی که هوا از سیستم گرمایش مرکزی آزاد می شود، فشار کاهش می یابد. پس از هواگیری رادیاتورها، فشارسنج را بررسی کنید و در صورت لزوم فشار را افزایش دهید.
2. نشتی در سیستم گرمایش مرکزی
نشتی در سیستم گرمایش مرکزی یکی از دلایل رایج افت فشار است. پیدا کردن نشتی می تواند دشوار باشد زیرا می تواند در هر جایی از سیستم باشد. اگر نشتی پیدا و برطرف نشود، فشار همچنان کاهش می یابد.
چگونه نشتی را در سیستم گرمایش مرکزی خود پیدا کنیم
نشتی ها اغلب در آسیب پذیرترین نقاط، مانند اتصالات رخ می دهند. لوله های متصل به رادیاتورها به ویژه مستعد نشتی هستند. اگر در اطراف یک اتصال یا قطعه، آب جمع می شود یا آن را می بینید، ممکن است نشان دهنده نشتی باشد.
نشانه های نشتی در اطراف رادیاتورها و لوله ها عبارتند از:
- تغییر رنگ یا لکه
- حباب یا پوسته پوسته شدن رنگ
- چوب نرم یا پوسیده
- علائم زنگ زدگی
- تورم یا برآمدگی
- بلند شدن قرنیزها
- سایر آسیب های قابل مشاهده ناشی از آب
اگر به نشتی مشکوک هستید، می توانید یک کاسه زیر اتصال یا وسیله قرار دهید تا جمع شدن آب را بررسی کنید.
نشتی ها همچنین می توانند در داخل دیوارها، زیر کف یا درون خود پکیج باشند.
نحوه رفع نشتی سیستم گرمایش مرکزی
اگر نشتی را کشف کردید، مهم است که خودتان اقدام به تعمیر نکنید مگر اینکه در آموزشگاه تعمیرات پکیج فن آموزان ، دوره گذرانده باشید. در غیر اینصورت با یک تعمیرکار پکیج تماس بگیرید که می تواند به سرعت و با خیال راحت مشکل را برطرف کند. در عین حال، می توانید با پهن کردن حوله ها و قرار دادن کاسه ها برای جمع کردن هرگونه آب، آسیب را به حداقل برسانید.
3. نشتی در پکیج
اگر هیچ نشتی در رادیاتورها یا لوله های خود پیدا نکرده اید، ممکن است افت فشار ناشی از نشتی در خود واحد پکیج باشد.
با گذشت زمان، اجزای داخل پکیج می توانند دچار خوردگی یا شل شدن شوند و منجر به نشتی های داخلی شوند که باعث افت فشار می شوند.
یکی از دلایل رایج نشتی پکیج، نقص عملکرد شیر کاهنده فشار (PRV) است که می تواند منجر به جمع شدن آب در خارج از پکیج شما، جایی که PRV به آن متصل می شود، شود.
سایر علل احتمالی نشتی پکیج عبارتند از:
- مخزن انبساط آسیب دیده
- شیر حلقه پر کردن شل
- شیر منحرف کننده نامطمئن
نحوه شناسایی نشتی پکیج
واضح ترین نشانه اگر نشتی داخل پکیج، چکه کردن آب از آن یا جمع شدن آن در اطراف دستگاه باشد.
اگر متوجه این موضوع شدید، اولین قدم خاموش کردن پکیج است تا از آسیب بیشتر یا خطر اتصال کوتاه جلوگیری شود.
در این حالت برای یافتن نشتی باید پکیج را باز کنید که این کار فقط باید توسط یک متخصص انجام شود.
نحوه فشارسنجی مجدد پکیج
فشارسنجی مجدد پکیج یک فرآیند ساده است و می تواند عملکرد دستگاه پکیج را بازیابی کند. اگرچه برای این کار به یک متخصص نیاز ندارید، اما بهتر است قبل از شروع، به دفترچه راهنمای پکیج مراجعه کنید یا وب سایت سازنده را بررسی کنید.
در اینجا یک راهنمای گام به گام برای فشارسنجی مجدد پکیج شما آورده شده است:
پکیج را خاموش و خنک کنید
مطمئن شوید که پکیج خاموش و خنک شده است تا از سوختگی یا سایر مشکلات ایمنی جلوگیری شود. فشارسنجی مجدد در یک سیستم سرد، دقیق ترین میزان فشار را ارائه می دهد.
حلقه پر کن را پیدا کنید
حلقه پر کن، شلنگی است که پکیج شما را به منبع آب سرد متصل می کند. محل دقیق آن بسته به برند و مدل پکیج متفاوت خواهد بود، بنابراین برای راهنمایی به دفترچه راهنما یا وب سایت سازنده مراجعه کنید.
فشار پکیج را افزایش دهید
شیرهای روی حلقه پر کن را به آرامی باز کنید تا آب سرد وارد سیستم شود. حتماً این کار را به تدریج انجام دهید تا از فشار بیش از حد جلوگیری شود. پر کردن را ادامه دهید تا فشارسنج به 1 تا 1.5 بار برسد، که معمولاً در منطقه سبز است.
شیرها را ببندید
هنگامی که فشار در محدوده ایده آل قرار گرفت، هر دو شیر را محکم ببندید. اکنون می توانید پکیج خود را دوباره روشن کنید. در برخی از پکیج ها ممکن است لازم باشد که برای شروع مجدد آن، دکمه تنظیم مجدد را فشار دهید.
فشار را زیر نظر داشته باشید
در چند روز آینده فشارسنج را زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که دوباره افت نمی کند.
اگر پکیج شما پس از فشار مجدد، همچنان فشار خود را از دست می دهد، چه باید کرد؟
اگر پکیج پس از فشار مجدد، همچنان فشار خود را از دست می دهد، احتمالاً یک مشکل اساسی جدی تر وجود دارد. در چنین مواردی، با یک متخصص تعمیرات پکیج تماس بگیرید و بخواهید مشکل را تشخیص داده و حل کند.
برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره دوره های تخصصی تعمیرات پکیج به آموزشگاه فن آموزان مراجعه نمایید و یا به آدرس اینترنتی صفحه آموزش تعمیرات پکیج https://fanamoozan.com/course/wall-boiler-repair/ مراجعه نمایید. همچنین می توانید با شماره 02194321001 تماس بگیرید.