نکات مالیاتی که قبل از فروش ماشین آلات صنعتی دست دوم باید بدانید
خرید تجهیزات صنعتی کارکرده می تواند یک راهکار هوشمندانه برای کاهش هزینه های اولیه سرمایه گذاری و افزایش و بهبود سودآوری باشد .با این وجود این مراحل به دقت بالا و دانش فنی نیاز دارد تا از یک سرمایه گذاری اقتصادی به یک مشکل پرهزینه تبدیل نشود.
فواید خرید تجهیزات صنعتی کارکرده:
کاهش هزینه های اولیه: اصلی ترین فواید خرید ماشین های کارکرده قیمت آنها می باشد که نسبت به ماشین های نو قیمت خیلی پایین تری دارند .
دسترسی آسان تر: خرید ماشین های دست دوم بلافاصله بعد خرید قابل استفاده هستند در صورتی که ماشین های نو زمانبر هست.
استهلاک کمتر: بخش زیادی از استهلاک ماشین آلات نو در سال های اولیه اتفاق می افتد با خرید تجهیزات دست دوم از این افت قیمت اولیه در امان می مانید.
آشنایی با عملکرد: خریدار با بررسی سابقه تعمیرات و نگهداری و صحبت با فروشنده با دستگاه بیشتری آشنا می شود.
تنوع زیاد: بازار ماشین های دست دوم تنوع گسترده تری نسبت به بازار ماشین های صفر دارد.
نکات مهم در خرید ماشین آلات صنعتی:
شناسایی دقیق الزامات ویژگی های فنی: قبل از خرید ماشین خریدار باید نیاز خود را بررسی کند و مشخصات فنی ماشین مثل دقت عملکرد، توان مصرفی سرعت و تجهیزات صنعتی چک کند و طبق نیاز خود خریداری کند.
بررسی و شناسایی منابع قابل اعتماد برای فروش: دقت کنید ماشین را توی سایت های معتبر که می توان روابط خریدار و فروشنده را فراهم کندو مورد اعتماد است، استفاده کنید اگر می خواهید با قیمت مناسب تری خریداری کنید بهتر است مزایده کنید.
وقتی که شک کردید می توانید تست های غیر مخرب انجام بدهید ،هنگامی که به سلامت ساختاری و فنی قطعات شک داشتید ،تست اولترا سونیک یا تست ذرات مغناطیسی را برای تشخیص عیب های ماشین می توانید انجام دهید.
بررسی دقیق و ارزیابی وضعیت فنی: بازرسی دقیق و بررسی وضعیت فنی خیلی مهم است حتماً الزامی است که از یک متخصص استفاده کنید.
بررسی اسناد و مدارک حقوقی: خریدار قبل از خرید باید حتماً مدارک را چک کند و از هرگونه مشکل حقوقی یا ادعای دیگران برای مالکیت اطمینان حاصل کند.
چانه زنی در مورد قیمت و نحوه پرداخت: خریدار طبق وضعیت فنی و مدل بر اساس قیمت های مشابه در بازار قیمت مناسب و منطقی را پیشنهاد می دهد و به طور دقیق و شفاف نحوه پرداخت و مبلغ معامله در قرارداد ذکر شود.
در صورت امکان دریافت ضمانت: دریافت ضمانت می تواند حتی اگر به مدت کوتاه باشد ولی باعث کاهش ریسک خریدار می شود.
در نظر گرفتن هزینه های حمل و نقل و نصب: هزینه های حمل و نقل و نصب ماشین آلات صنعتی زیاد است خریدار باید از بودجه خود قبل از خرید برای نصب و حمل و نقل مطمئن باشد.
پیش بینی هزینه های تعمیر و نگهداری: قطعاً ماشین آلات دست دوم نسبت به نو پرهزینه تر است باید خریدار پیش بینی کند.
مشاوره با متخصصان: در مواقعی که دانش فنی کاملی ندارید توصیه می شود از یک مشاور کاربلد استفاده کنید تا از خریدتان راضی باشید.
تفکیک انواع مالیات بر فروش دارایی های ثابت:
دارایی ثابت چیست؟ دارایی های ثابت به دو دسته جاری و غیرجاری تقسیم می شوند دسته جاری هم به دو بخش مشهود و نامشهود تقسیم می شود.
دارایی های ثابت مشهود قابل لمس هستند و آن را به وجه نقد تبدیل کردند بسیار زمانبر و کند است در صورتی که دارایی های ثابت نامشهود قابل لمس نیستند و قابلیت نقدینگی ارایی های ثابت نامشهود زمان بر است این دارایی ها به سازمان ها تعلق دارد.
دارایی های ثابت ماهیت بدهکار را دارند و پس از استفاده به مرور فرسوده می شود، اگر در فروش دارایی های ثابت سودی دریافت کنیم این سود به عنوان درآمد شامل مالیات می باشد نحوه محاسبه و میزان مالیات نیز به عوامل مختلفی از جمله نوع دارایی مدت زمان نگهداری سود یازیان در رابطه با فروش بستگی دارد.
این دو دارایی شامل مواردی است که عمدتاً در ترازنامه شرکت ها ثبت شده و بخش از دارایی ثابت محسوب می شود.
۱_ مالیات بر ارزش افزوده: مالیات غیر مستقیم است که توسط مصرف کننده یعنی خریدار به همراه بهای خرید کالا یا خدمات پرداخت می شود و فروشنده وظیفه دارد مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند و همچنین خود فروشنده هم هنگام خرید مالیات را پرداخت کرده است او حق دارد کل مالیات های ارزش افزوده پرداختی خود را از کل مالیات بر ارزش افزوده های دریافتی کسر کرده و ما به تفاوت را به دولت پرداخت کند.
مالیات بر ارزش افزوده به کلیه خدمات و کالاهای تعلق می گیرد که در برابر پول در داخل کشور داد و ستد می شود مگر در صورتی که تخلف های در نظر گرفته کالاهایی که صادر می شود معاف باشند.
۲_ مالیات بر عملکرد( سود حاصل از فروش): طبق قانون کلیه کسب و کارها موظفند بخشی از سود فروش را در قالب مالیات به دولت پرداخت کند میزان مالیات دریافتی دولت هر سال می تواند تغییر کند.
در کشور دو دسته مالیات داریم اول مالیات های مستقیم و بعد مالیات های غیر مستقیم است، مالیات مستقیم شامل اصناف مغازه ها می شود و این مشاغل طبق قوانین تعریف شده مالیات خود را از فروش محاسبه کرده و به طور مستقیم در اختیار دولت قرار می دهد. ماده ۱۴۹ قانون مالیات ها محاسبه سود واقعی فروش دستگاه معنی استهلاک به بیانی ساده تر یعنی کاهش ارزش دارایی کلمه استهلاک به اشخاصی که با امور مالیاتی درگیر هستند، معمولاً زیاد پیش می آید.
استهلاک یعنی: دارایی های کسب و کار شما به تدریج ر مرور زمان پیر می شوند مثلاً یک دستگاه تجهیزات صنعتی گران قیمت تهیه کردید با استفاده از این دستگاه به صورت مداوم نیاز به تعمیر دارد، باید بودجه را داشته باشید و مشکل را پیش بینی کنید و در نهایت نیاز به جایگزین پیدا می کند، در دنیای حسابداری، به کاهش تدریجی ارزش دارایی استهلاک می گویند.
این هزینه باید محاسبه به عنوان هزینه های عملیاتی در دفاتر مالی درج شود.
طبق آیین نامه ماده ۱۴۹ قانون مالیات های مستقیم به تخصیص منظم و سیستماتیک بهای تمام شده یک دارایی در طول عمر مفید آن استهلاک می گویند.
بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۴۹ قانون مالیات های مستقیم در صورتی که فروش دارایی های قابل استهلاک یا از کار افتادگی ماشین آلات باعث زیان برای موسسه می شود.
این زیان معادل ارزش مستهلک نشده دارایی پس از کسر مبلغ خالص از فروش در صورت وجود به طور یک بار در حساب سود و زیان همان سال قابل ثبت خواهد بود.
در خصوص دارایی های تجدید ارزیابی شده، این حکم بر مبنای ارزش دفتری دارای پیش از اعمال تجدید ارزیابی جاری خواهد بود.
بر اساس تبصره ۱ ماده ۱۴۹ قانون افزایش بهای ناشی ز تجدید ارزیابی دارایی های اشخاص حقوقی، با رعایت استانداردهای حسابداری مشمول پرداخت مالیات بر درآمد نیست و هزینه استهلاک ناشی از افزایش تجدید ارزیابی نیز به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی نمی شود. در زمان فروش یا معاوضه دارایی های تجدید ارزیابی شده. ما به تفاوت قیمت فروش و ارزش دفتری بدون اعمال تجدید ارزیابی در محاسبه درآمد شمول مالیات منظور می شود.
تکالیف شما در سامانه مودیان:از صدور صورتحساب تا ثبت معامله:
کاربران وظیفه دارند صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه ارسال کند برای اشخاص حقوقی از ابتدای مهر ماه ۱۴۰۲ اجباری شد؛ و برای اشخاص حقیقی از دی ماه ۱۴۰۲ اجباری شده است.
تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند تا کامل مشخصات معامله را ثبت کنند، مشخصاتی مانند: مشخصات خریدار، کالا یا خدمت ،مبلغ، تاریخ با استفاده از شناس کالا و… به صورت کامل و الکترونیک ثبت شود.
در صورت لزوم ارسال اطلاعات به سامانه مودیان، مودیان باید تمامی صورتحساب های خود را توسط نرم افزارهای واسط در سامانه مودیان ثبت کنند و به کارپوشه خریدار ارسال کنند تا خریدار تایید کند و در صورت نیاز به نرم افزار مطمئن پیشنهاد می کنیم به سایت سایا سیستم مراجعه کنید.
عواقب قانونی یک معامله ثبت نشده:
توصیه می شود حتماً هنگام خریداری معامله را ثبت کنید زیرا ریسک خریدار به شدت پایین می آورد و باعث کاهش استرس و اضطراب آسودگی خیال می شود.
در صورت عدم ثبت معامله عوارض های بسیاری دارد عوارضی همانند:
عدم پاسخگویی و رسیدگی در سازمان های قضایی: اگر معامله ای ثبت نشود شما هیچ مدرکی ندارید و از سوی سازمان قضایی به دعاوی مرتبط با آن رسیدگی نخواهد شد و داده معامله را به رسمیت نمی شناسد.
عدم تایید در دستگاه های دولتی: به هیچ وجه مدارک یا اسناد معاملات ثبت نشده در دستگاه های دولتی مورد تایید نمی باشد و تنها اسناد بت شده مورد قبول می باشند.
از دست دادن اعتبار: معامله ای که رسمی ثبت نشود فاقد اعتبار قانونی می باشد و اثبات مالکیت بسیار دشوار است.
امکان سو استفاده: عدم ثبت معامله می تواند راه را برای سو استفاده از جمله فروش ملک به چند نفر فراهم کند.
جمع بندی
برای کاهش هزینه های اولیه و بهتر شدن درآمد می توانید از ماشین آلات صنعتی دست دوم استفاده کنید ولی لطفاً قبل خرید به نکاتی که بیان شد توجه کنید و در صورت امکان یک ضمانت نامه معتبر از فروشنده دریافت کنید تا دچار مشکل نشوید.
حتماً معامله را ثبت کنید به طور کلی، ثبت نکردن معامله می تواند باعث از دست دادن حقوق قانون، مشکلات در اثبات مالکیت، عدم رسیدگی در مراجع قضایی و باعث سوء استفاده می شود پس دقت کنید اول اینکه از مراکز معتبر خریداری کنید، دقت کنید که حتماً معامله رو ثبت کنید.