اهمیت پوشش های ضد حریق

اهمیت پوشش های ضد حریق

در دنیای مدرن امروز، اهمیت ایمنی ساختمان‌ها در برابر آتش‌سوزی‌های احتمالی بسیار بالاست. پوشش‌های ضد حریق نقش اساسی در تأمین این ایمنی دارند. فرقی ندارد که محیط کار باشد یا محل سکونت، آتش هر لحظه ممکن است به‌دلیل یک بی‌احتیاطی جان و مال افراد را تهدید کند. شعله‌هایی را تصور کنید که به سرعت گسترش می‌یابند و مساحت بیشتری از ساختمان را در بر می‌گیرند. این شعله‌های سرکش می‌توانند دمای ساختمان را تا حدی بالا ببرند که اسکلت آن ذوب شود و این یعنی فروپاشی ساختمان؛ اما آیا راهی برای کنترل دمای سازه‌های ساختمان در مواقع آتش‌سوزی وجود ندارد؟

پوشش های ضد حریق

پوشش ضد حریق چیست؟

اعضای فولادی تحت بار در دماهای بالاتر از 500 درجه سانتی‌گراد توانایی حمل بار خود را از دست می‌دهند. برای جلوگیری از رسیدن به این دمای بحرانی در زمان آتش‌سوزی، حفاظت موثر در برابر آتش به وسیله پوشش‌های ضد حریق ارائه می‌شود. این پوشش‌ها که به‌دلیل سطح صاف خود شبیه به پوشش‌های معمولی به نظر می‌رسند، تنها چند میلی‌متر ضخامت دارند و روی سازه‌های فولادی اعمال می‌شوند.

پوشش‌های ضد حریق وزن اضافی کمی دارند و در محاسبات سازه‌ای لحاظ نمی‌شوند. همچنین، این پوشش‌ها نیاز به نگهداری ندارند و پس از اعمال روی اعضای ساختمانی، برای سال‌ها ماندگار هستند. علاوه‌بر محافظت در برابر آتش، این پوشش‌ها می‌توانند به محافظت از سازه‌های فولادی در برابر خوردگی، آسیب‌های ناشی از ضربه و تغییرات مکرر دما کمک کنند.

اهمیت استفاده از پوشش ضد حریق

با توجه به اینکه بیشتر فعالیت‌های انسان در زمینه ساختمان‌سازی به سمت تضمین ایمنی بیشتر این ساختمان‌ها پیش می‌رود، حضور این عایق‌ها اولین اقدامی است که می‌تواند در این راستا مؤثر باشد. مسئولیت انسانی هر فردی که در زمینه ساختمان‌سازی فعالیت می‌کند، اهمیت قائل شدن به ایمنی سازه‌های خود خواهد بود؛ بنابراین، استفاده از این پوشش‌ها یک اقدام بسیار مهم و ضروری است.

انواع پوشش‌های ضد حریق پس از بروز حریق، از نفوذ حرارت به اسکلت ساختمان جلوگیری می‌کنند و این مقاومت می‌تواند به مدت چند دقیقه تا چند ساعت ادامه داشته باشد (براساس نوع عایق ضد حریق)؛ بنابراین، در صورت وقوع حریق در یک ساختمان، حضور این پوشش‌ها می‌تواند نقطه مهمی برای نجات افراد محاصره شده در آن باشد. البته توجه داشته باشید که استفاده از این پوشش‌ها به تنهایی کافی نیست و حتما باید از سیستم‌های اطفا حریق نیز در ساختمان‌ها استفاده شود.

انواع پوشش‌های ضد حریق

پوشش‌ ضد حریق در انواع مختلف تولید می‌شود که هر کدام برای کاربرد در سطوح مختلف ساختمان‌ها طراحی شده‌ است. به‌عنوان مثال، نمی‌توان از پوشش ضد حریقی که برای سازه‌های نفتی و پالایشگاهی استفاده می‌شود، در ساختمان‌های مسکونی نیز بهره برد. هر سطح به نوع خاصی از عایق ضد حریق نیاز دارد. در ادامه، متداول‌ترین و پرکاربردترین پوشش‌های ضد حریق معرفی شده‌اند.

پوشش ضد حریق سیمانی

شاید نام این نوع پوشش شما را به یاد سیمان بیندازد؛ اما در حقیقت رنگ و شیوه اجرای آن با سیمان متفاوت است. این پوشش‌ها روی سطوح مختلف پاشیده می‌شوند و پس از اجرا به رنگ سفید یا خاکستری کم رنگ در می‌آیند. پوشش ضد حریق سیمانی عمدتا در سازه‌های بتنی و فلزی استفاده می‌شود و از این سازه‌ها در برابر حرارت‌های بالاتر از ۴۵۰ درجه سانتی‌گراد محافظت می‌کند. این پوشش‌ها معمولا به‌صورت لایه‌های چند سانتی‌متری روی سطوح قرار می‌گیرند.

پوشش ضد حریق پایه گچی

پوشش‌های ضد حریق پایه گچی شبیه به پوشش ضد حریق سیمانی است؛ اما تفاوت‌های جزئی با آن‌ها دارند. این پوشش‌ها نیز با استفاده از اندودهای پاششی اجرا می‌شوند. لازم به ذکر است که اجرای این نوع پوشش نیاز به تخصص دارد و هر کسی نمی‌تواند آن را به درستی پاشش کند.

رنگ‌ ضد حریق

رنگ‌ ضد حریق لایه نازک‌تری را روی سطح ایجاد می‌کند (در حد میکرون) و هنگامی که در معرض حرارت شدید قرار می‌گیرد، کمی متورم شده و به ساختاری زغالی تبدیل می‌شود. این ساختار زغالی از انتقال حرارت به لایه‌های زیرین جلوگیری می‌کند. رنگ‌های مقاوم در برابر حریق نسبت‌به پوشش‌های پایه گچی و سیمانی قیمت بالاتری دارند.

اجرای رنگ ضد حریق

رنگ ضد حریق پف شونده با ضخامت چند میکرون روی اسکلت‌های فلزی اعمال می‌شوند. هنگام وقوع آتش‌سوزی، این رنگ‌ها حجیم شده و یک لایه عایق ایجاد می‌کنند که از گسترش شعله روی سطوح جلوگیری می‌کند و به آن رنگ ضد حریق پف شونده نیز می‌گویند. رنگ ضد حریق پف شونده به همراه هوای تحت فشار ذخیره‌شده به‌صورت پودر روی سازه فلزی پاشیده می‌شود.

پوشش‌ ضد حریق

مزایای استفاده از پوشش‌ ضد حریق

پوشش‌های ضد حریق علاوه‌بر افزایش مقاومت حرارتی ساختمان، مزایای متعددی نیز دارند که به شرح زیر است:

کاهش هزینه‌های ناشی از آتش‌سوزی

همان‌طور که قبلا اشاره شد، پوشش‌های ضد حریق با افزایش مقاومت حرارتی سازه، خسارات ناشی از آتش‌سوزی را کاهش می‌دهند که این امر منجر به کاهش هزینه‌های تعمیرات و بازسازی می‌شود.

عدم تولید گازهای سمی و خطرناک در برابر آتش

پوشش‌های ضد حریق در هنگام آتش‌سوزی، گازهای سمی و خطرناک تولید نمی‌کنند و به همین دلیل برای محیط ایمن‌تر هستند.

ایجاد محیطی ایمن برای ساکنان ساختمان

افزایش ضریب ایمنی در برابر آتش موجب ایجاد آرامش خاطر و امنیت بیشتر برای ساکنان ساختمان می‌شود.

حفظ زیبایی ظاهری سازه‌ها

استفاده از پوشش‌های ضد حریق تأثیری بر زیبایی ظاهری ساختمان ندارد و ظاهر سازه‌ها حفظ می‌شود.

طول عمر بالا

پوشش‌های ضد حریق دارای طول عمر بالایی هستند که این ویژگی منجر به کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری می‌شود.

قدرت چسبندگی بالا

پوشش‌های ضد حریق دارای قدرت چسبندگی بالایی هستند که به ماندگاری و کارایی بیشتر آن‌ها کمک می‌کند.

قابل اجرا بر انواع سازه‌های مختلف

این پوشش‌ها روی انواع سازه‌های جدید و قدیمی قابل اجرا هستند.

سرعت بالا و اجرای آسان

پوشش‌های ضد حریق قابلیت اجرای سریع و آسان دارند که این ویژگی باعث می‌شود زمان و هزینه اجرای آن‌ها کاهش یابد.

اجرای سریع و آسان

سخن نهایی

پوشش‌ ضد حریق می‌تواند از هر نوع سازه‌ بزرگ با کاربری‌های مسکونی، صنعتی و تولیدی در برابر انواع آتش‌سوزی‌های سلولزی و هیدروکربنی محافظت کند. کافیست نوع مناسبی از پوشش ضد حریق را برای سازه خود انتخاب کرده و با روش مناسب آن را اجرا کنید. برای اجرای این پوشش‌ها معمولا از اسپری و دستگاه‌های خاصی استفاده می‌شود؛ اما رنگ‌ ضد حریق را می‌توان با قلم‌مو نیز روی اسکلت ساختمان‌ها اعمال کرد.

این پوشش‌ها همچنین قادر به محافظت از ساختمان‌ها و نماهای چوبی هستند؛ بنابراین، شناخت این پوشش‌ها و تهیه آن‌ها از مراکز معتبر و دارای مجوز بسیار مهم است. پیش از خرید، حتما بررسی‌های لازم را انجام داده و پس از مشاوره با کارشناسان، مصالح مورد نیاز خود را تهیه کنید.

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *