آشنایی با نحوه لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان

آشنایی با نحوه لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان

چکیده: معرفی روش های سیستم های لوله کشی ساختمان، معرفی لوله و اتصالات لوله کشی ساختمان به همراه نکات مهم طراحی نقشه لوله کشی ساختمان در انواع مختلف به همراه مشاوره رایگان تلفنی.

لوله کشی ساختمان شامل سیستم روکار و توکار است، که از 3 قسمت سیستم آب، فاضلاب و شوفاژ تشکیل شده است. این سیستم دارای انواع اتصالات و لوله‌ها، از طراحی نقشه لوله‌کشی و انتخاب نوع لوله گرفته تا انواع شیرآلات در حیطه این سیستم قرار می‌گیرند

سیستم لوله کشی آب وفاضلاب ساختمان متشکل از 4 مرحله طراحی و نقشه‌کشی سیستم ساختمان، انتخاب نوع و جنس لوله و اتصالات، لوله‌گذاری و انجام اتصالات، نصب و تست نهایی سیستم لوله‌کشی است. برای انجام پروژه‌های ساختمانی، مسکونی، اداری و تجاری، یکی از موارد مهمی که باید رعایت شود استفاده از لوله‌کشی ساختمان به ‌صورت اصولی برای تمام بخش‌های سازه است.

1- طراحی و نقشه کشی لوله کشی ساختمان

در این مرحله، مسیر سیستم از ورودی شهر تا تمام خروجی‌ها طراحی می‌شود. محل خم‌ها، شیب لوله، نوع، تعداد و محل اتصالات در این مرحله تعیین می‌شود. این بخش از مراحل مهم سیستم آب‌رسانی ساختمان محسوب می‌شود. اگر در این مورد اشتباهی انجام شود، سیستم نهایی این سیستم دچار ایراد خواهد بود که ترمیم آن در نوع لوله‌گذاری توکار بسیار زمان‌بر است.

2- انتخاب نوع و جنس لوله و اتصالات

لوله‌های آب و فاضلاب دارای انواع مختلفی هستند. لوله‌ها طبق نوع ساختمان و تعداد واحدها می‌توانند انواع گوناگونی داشته باشند.

3- لوله گذاری و انجام اتصالات

از مهم‌ترین مراحل سیستم های لوله کشی آب و فاضلاب، که وظیفه مجری لوله‌کش است، اجرای لوله‌گذاری و اتصالات است. سیستم آب‌رسانی ساختمان شامل بخش‌های مختلفی ازجمله حمام، سرویس بهداشتی، آشپزخانه، کولر و شوفاژ است که باید با رعایت تمام اصول انجام شود.

4- تست سیستم لوله کشی

بعد از پایان لوله‌کشی، اتصالات و نصب شیرآلات باید وضعیت سیستم انتقال برای آب‌رسانی و احتمال وجود نشتی تست شود. در این مرحله، صفر تا 100 این سیستم به پایان می‌رسد و مجری لوله‌کش می‌تواند کار را تحویل کارفرما بدهد. جهت انجام این کار باید آب به ورودی لوله‌ها وارد شود و در نهایت فشار آب و نشتی لوله بررسی شود. درصورت وجود هرگونه مسدودیت باید محل گرفتگی را بعد از تشخیص کامل، ترمیم کرد.

صفر تا صد لوله کشی ساختمان

ابزار لوله کشی ساختمان

برای ادامه لوله‌کشی ساختمان به ابزار و تجهیزات کامل نیاز داریم. مهم‌ترین ابزارآلات این سیستم عبارت است از کمان اره که جهت برش لوله‌های فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تعداد دندانه اره برای اره فولادی 18، فلزی و چدنی 32 و 24 است.

لوله برها

لوله‌برها جهت افزایش سرعت و دقت انجام کار مورد استفاده قرار می‌گیرند که در انواع مختلفی مانند برقی، هیدرولیکی و دستی در بازار موجود هستند.

 گیره های لوله

گیره لوله جهت بازوبسته‌کردن لوله، برش، برقوزدن و حدیده ‌زنی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در 2 مدل سیار و رومیز در بازار موجود هستند. لوازم جانبی دیگر جهت برش لوله‌ها استفاده می‌شوند که عبارتند از متر، کمان اره، خط ‌کش فلزی و سوزن خط ‌‌کش.

برقوها

از برقوها برا پلیسه‌گیری بعد از برش لوله استفاده می‌شود. همچنین جهت دریافت پلیسه‌های داخلی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای دفع پلیسه‌های روی سطح لوله از سوهان استفاده می‌کنند.

 خم کاری لوله ها

جهت عبور از موانع به 2 صورت سرد و گرم روی لوله‌ها، عملیات خم‌کاری انجام می‌شود. انواع خم‌کن‌ها شامل خم‌کن هیدرولیکی، اهرمی و مکانیکی است. شعاع خم در راستای محور طولی باید سبب گرفتگی و مسدودیت جریان نشود.

حدیده زنی

جهت ایجاد دنده، پیچ و رزوه در سیستم آب‌رسانی سرد و گرم از حدیده استفاده می‌شود. حدیده دارای انواع مختلف یک‌پارچه و قابل تنظیم است. طبق مقررات ملی جهت اتصال لوله به شیر، فیتینگ، لوله به لوله و فیتینگ به فیتینگ در سیستم فولادی گالوانیزه از حدیده رزوه‌ای و دنده‌ای استفاده می‌شود.

اجرای لوله کشی ساختمان

قیمت لوله کشی ساختمان

قیمت لوله کشی ساختمان در واحدهای 50 الی 100 متری با واحدهای 100 الی 150 متری متفاوت است. شیوه سیستم و جنس لوله‌ها در تعیین نرخ کلی مؤثر است. برخی موارد به‌صورت متری محاسبه نمی‌شوند و برای هر واحد مجزا در نظر گرفته می‌شوند که این موارد عبارتند از نصب فلاش تانک و روشویی، نصب مخزن پشت بام، ساخت و نصب کلکتور.

بطور کلی هزینه لوله کشی ساختمان به چندین عامل مختلف بستگی دارد:

دستمزد تاسیسات: حقوق تاسیسات بسته به مهارت، تجربه و سابقه لوله کش به شدت متفاوت است. همچنین، تعرفه حقوق در مناطق مختلف کشور متغیر است.

نوع تاسیسات: به طور کلی، لوله کشی ساختمان به دو دسته اصلی، لوله کشی آب سرد و گرم و لوله کشی فاضلاب تقسیم می‌شود. قیمت لوله کشی آب گرم و سرد معمولاً بالاتر از لوله کشی فاضلاب است.

جنس لوله‌ها: لوله‌های مورد استفاده از جنس‌های مختلفی شامل پلیمر، فلز و لوله‌های 5 لایه تشکیل شده‌اند. به دلیل کیفیت و دوام بالای آن‌ها، لوله‌های 5 لایه هزینه بیشتری دارند.

متراژ و تعداد طبقات: متراژ و تعداد طبقات ساختمان در محاسبه هزینه لوله کشی تأثیرگذار است. به طور کلی، افزایش متراژ و طبقات منجر به افزایش هزینه لوله کشی می‌شود.

نوع کار: لوله کشی ساختمان شامل کارهای مختلفی از جمله لوله کشی توالت، حمام، آشپزخانه، پکیج و کولر می‌شود. هزینه هر یک از این کارها متفاوت است. موجودیت تجهیزات مختلف مانند وال هنگ، پمپ و منبع آب، شیرآلات و تجهیزات بهداشتی هم در هزینه نهایی لوله کشی تأثیرگذار است.

انواع لوله کشی ساختمان بر اساس جنس لوله ها

انتخاب لوله‌ای باکیفیت و متناسب اولین نکته‌ای است که زمان خرید باید به آن توجه کرد. اجرای اصولی و مطابق با قواعد بر کارایی و دوام سیستم تأثیرگذار است. رعایت استانداردها و قواعد سبب می‌شود تا در بلندمدت سیستم آب‌رسانی ساختمان دچار مشکل نشود و امنیت آن به‌خوبی تأمین شود. درصورت بروز هرگونه حادثه، این سیستم کم‌ترین خسارت را متحمل خواهد شد.

لوله‌کشی فاضلاب ساختمان که یک‌بار برای همیشه انجام می‌شوند، باید عمری طولانی داشته باشند. با توجه به این‌که بیشتر محصولات به‌صورت توکار نصب می‌شوند تعویض آن‌ها ساده نیست و احتمال تخریب دیوار نیز وجود دارد. در نتیجه کیفیت محصول نهایی روی کار نهایی تأثیرگذار است.

برخی سازه‌های بزرگ جهت گازرسانی به مقاطع از api استفاده می‌کنند، اما به‌دلیل قیمت لوله api به‌دنبال لوله‌های جایگزین با قیمت مناسب‌تر می‌روند. این امر در کوتاه‌مدت سبب صرفه‌جویی خواهد شد اما در امنیت بنا، تأثیر مستقیمی خواهد گذاشت. در ادامه، انواع لوله‌های مورد استفاده در سیستم آب‌رسانی سازه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ابزار لوله کشی ساختمان

لوله های پلیکا برای لوله کشی ساختمان

با توجه به انواع لوله‌ها با کیفیت و جنس‌های مختلف برای سیستم لوله‌کشی استاندارد باید پرکاربردترین آن‌ها را مورد استفاده قرار داد. لوله‌های پلیکا از نوع پلاستیکی در مدل‌های یو پی وی سی و پی وی سی در بازار وجود دارند و مقاومت زیادی در برابر زنگ‌زدگی، خوردگی، ضربه و حریق دارند. این لوله‌ها با داشتن ویژگی وزن سبک در سیستم فاضلاب استفاده می‌شوند.

لوله های گالوانیزه در سیستم لوله کشی ساختمان

این لوله‌ها که جزو لوله‌های فلزی نیز هستند، با توجه به جنس فلز و مقاومت در برابر فرسایش و شکستگی در این سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله‌های گالوانیزه استحکام بالایی دارند و در ساختمان‌ها کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لوله های مسی در لوله کشی ساختمان

لوله‌های مسی در گذشته در تأسیسات ساختمانی استفاده شده‌اند. با توجه به جنس آن‌ها و مقاومت آن‌ها در برابر رسوب‌گرفتگی و تغییر دما، گزینه خوبی برای سیستم انتقال‌دهنده آب سرد و گرم در تهویه ساختمان هستند.

لوله های پلی اتیلن در سیستم آب رسانی ساختمان

این لوله‌ها به‌علت مقاومت زیاد در برابر فشار، گزینه خوبی برای سیستم آب‌رسانی سازه در بخش‌های مانند پکیج، شوفاژ، فاضلاب و لوله کشی آب سرد و گرم هستند.

لوله های پنج لایه در لوله کشی ساختمان

لوله‌های پلیمری با کیفیت بالایی که دارند، گزینه ایده‌آلی برای سیستم آب‌ رسانی محسوب می‌شوند. این لوله‌ها در برابر رسوب‌گرفتگی مقاوم هستند و برای سیستم گرمایش از کف مناسب‌تر هستند.

نکات مهم در لوله کشی ساختمان

میزان فشار آب در این سیستم حائز اهمیت است. این سیستم باید طوری انجام شود که فشار آب متناسبی ایجاد کند زیرا فشار آب کم سبب اختلال در عملکرد آبگرمکن و پکیج خواهد شد و فشار آب زیاد سبب هدررفت آب و افزایش هزینه آب ساختمان می‌شود. انتخاب مسیر مناسب، حجم محصول مورد نیاز ساختمان را کم می‌کند و سرعت و دمای لازم برای انتقال آب را حفظ خواهد کرد. همچنین باید برای لوله‌های گاز از سیم‌کشی برق، فاصله عبور مشخص شود زیرا در غیر این‌صورت امکان آتش‌سوزی و تخریب کلی ساختمان وجود دارد.

قوانین و قواعد لوله کشی ساختمان

طبق قوانین لوله‌کشی، لوله مورد نظر باید در برابر نشتی و خوردگی مقاوم باشد و دراثر دمای آب دچار مشکل و انبساط نشود. طبق قواعد این سیستم در ساختمان‌های بلند جهت تأمین فشار آب باید از پمپ آب استفاده کرد. انشعابات در این ساختمان‌ها باید به‌صورت شیب‌دار به‌سمت لوله‌های قائم و اصلی هدایت شوند. طبق استانداردها اگر لوله‌کشی به‌صورت توکار اجرا شود باید عمق بستر لوله مناسب باشد زیرا خاک اطراف در عمق زیاد سبب پوسیدگی و نشتی لوله خواهد شد.

جمع‌بندی

شرکت مهندسی کارپمپ ، به همراه متخصصان لوله کشی ساختمان از صفر تا 100 تاسیسات ساختمانی را به‌صورت پروژه ای و  مسلط پیاده‌سازی می‌کنند. این امر موضوعی تخصصی و فنی است که باید با رعایت تمام استانداردهای موجود و توسط لوله‌ها و اتصالات انجام شود. در غیر این‌صورت ساختمان از ایمنی خوبی برخوردار نخواهد بود بلکه با هرگونه آسیبی در بخش سیستم آب‌رسانی، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به آن وارد می‌شود. برای پیشگیری از هزینه‌ها و خسارت‌های احتمالی باید علاوه‌بر تجهیزات مرغوب تمام اصول مهندسی به‌درستی رعایت شود و این سیستم توسط افراد متبحر اجرا شود تا بتوان سال‌ها بدون هیچ‌گونه مشکلی از امکانات آن بهره‌مند شد.

شرکت کارا پمپ در بخش‌های مختلف پروژه‌های صنعتی مانند راه‌اندازی سیستم تصفیه‌خانه، نصب تجهیزات ابزار دقیق، لوله‌کشی فاضلاب، آب، گاز و شوفاژ مشغول به فعالیت است. این مجموعه با استفاده از دانش فنی سخت‌افزاری با تجربیات پرسنل مهندسی به ارائه خدمات واحدهای صنعتی می‌پردازد. تیم فنی و مهندسی کارا پمپ تمام پروژه‌ها را در کم‌ترین زمان با هزینه‌ای مناسب و مطابق با استانداردهای روز اجرا می‌کند. برای دریافت مشاوره و خدمات ما با شماره ۰۹۱۲۷۶۹۷۱۲۳ کارشناس این شرکت تماس بگیرید.

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *