ارز 4200 نتوانست مانع افزایش قیمت کالاهای اساسی شود/ شوک قیمتی نخواهیم داشت

ارز 4200 نتوانست مانع افزایش قیمت کالاهای اساسی شود/ شوک قیمتی نخواهیم داشت

ارز 4200 نتوانست مانع افزایش قیمت کالاهای اساسی شود/ شوک قیمتی نخواهیم داشت

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: طرح ارز ۴۲۰۰ تومانی، راهبردی مثبت با هدف تامین کالا‌های اساسی انجام شد، اما به دلایل نظارتی موفق نشد.

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ میثم پیله‌فروش در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: ارز ترجیحی یک هدفی را دنبال می‌کرد و آن تامین کالا‌های اساسی برای مردم بود که این محقق نشد. ارز ارزان نتوانست از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند به عنوان مثل شیر بیش از 200 درصد گران شده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: از فروردین سال 1397 تا اردیبهشت ماه 1400 قیمت کالا‌ها به طور میانگین 177 درصد افزایش داشته است.

میثم پیله‌فروش گفت: طرح ارز 4200 برای کالا‌های اساسی تصمیم درستی بود، اما به هدف خود نرسید. با وارد شدن برخی نهاده‌ها با ارز 4200 تومانی برخی تولیدات داخلی به صرفه نشد و از طرفی برخی کالا‌ها که در داخل تولید می‌شد به صورت قاچاق روانه بازار کشور‌های همسایه شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: با افزایش قیمت کالاها، با کاهش مصرف هم مواجه شدیم به عنوان مثال گوشت گوساله بیش از 20 درصد با کاهش مصرف مواجه شد. واردات زیاد شد و برخی تولید کنندگان از چرخه تولید خارج شدند.

وی افزود: این فرایند باید از رسیدن کالا به دست مردم مطمئن می‌شد که این نشد و طرح به نتیجه نرسید. با ابزار‌هایی مثل کد ملی اختصاصی برای هر فرد، داشتن گسترده‌ترین سامانه پرداخت یارانه نقدی بهترین زیر ساخت‌ها را داریم و می‌توانستیم نظارت خوبی داشته باشیم. نبود یک سیستم نظارتی یکپارچه باعث شد زنجیره تولید تا توزیع کالا‌ها در کشور کنترل نشود.

ارز 4200 تومانی فساد زاست

مرتضی زمانیان کارشناس مسائل اقتصادی هم در پاسخ به این سوال که آیا حذف ارز 4200 تومانی شوک به بازار وارد می‌کند یا نه، گفت: ممکن است برخی کالا‌ها گرانتر شوند، اما راهبرد ارز 4200 تومانی، تنظیم بازاری نبوده و اهداف رفاهی داشته است.

وی افزود: افراد ثروتمند از ارز 4200 تومانی بیشتر بهره‌مند شده و افراد فقیر کمتر از این نفع برده اند در صورتی که هدف این طرح حمایت از دهک‌های پایین بوده است. این سیاست در رسیدن به اهداف خود موفق نبوده، اما در کاهش قیمت تاثیر داشته است.ارز 4200 تومانی نیازمند نظارت جدی بود، زیرا در بستر خود فساد را داشت.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: حذف ارز 4200 تومانی در برخی اقلام شوک قیمتی ایجاد نمی‌کند، اما در برخی اقلام مثل دارو که طیف گسترده‌ای است؛ شوک قیمتی ایجاد خواهد کرد. باید یک برنامه مدون در خصوص نظام یارانه‌ای داشته باشیم و در نظام رفاهی هم حداقل مصرف مردم در نظر گرفته شود تا حذف ارز 4200 تومانی شوک قیمتی ایجاد نکند.

انتهای پیام/

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *