اطلاعات ژئوفیزیک هوایی در خراسان جنوبی تکمیل می‌شود

اطلاعات ژئوفیزیک هوایی در خراسان جنوبی تکمیل می‌شود

اطلاعات ژئوفیزیک هوایی در خراسان جنوبی تکمیل می‌شود

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی از اجرای طرح تکمیل اطلاعات مربوط به اکتشافات ژئوفیزیک هوایی در منطقه شاهرخت – بیرجند خبر داد و گفت: توسعه استان را بر مبنای فعال‌سازی معادن پایه‌ریزی کرده‌ایم.

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، "حمید ملانوری" روز دوشنبه در دیدار با "علیرضا شهیدی" رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در تهران از این طرح به عنوان یک انقلاب معدنی یاد کرد و افزود: شروع به کار اکیپ ۱۸۰ نفره کارشناسان زبده کشور برای پیمایش منطقه شاهرخت – بیرجند که اطلاعات ژئوفیزیک هوایی را تکمیل می‌کند، دانسته‌های ما را در زمینه ذخایر معدنی استان ارتقا می‌بخشد.

وی گفت: فرصت حضور این کارشناسان و مطالعات در محل، اردوی علمی خوبی هم برای نخبگان، دانشجویان، دانش‌آموزان و حتی عموم مردم است.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: به جهت اهمیت موضوع، در راستای تسریع در روند اجرای این طرح و تحقق هرچه سریع‌تر اهدافی که دنبال می‌کند، تمامی دستگاه‌های اجرایی استان را بسیج می‌کنیم.

وی ضمن تشکر از اقداماتی که در راستای شناسایی ذخایر معدنی استان صورت گرفته است، متذکر شد: در کنار دیگر پیشران‌های اقتصادی استان شامل گردشگری، کشاورزی و مرز، معدن از محورهای اصلی توسعه به شمار می‌رود.

ملانوری گفت: توسعه استان را بر مبنای فعال‌سازی معادن پایه‌ریزی کرده‌ایم و همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط، فرمانداری‌ها و حوزه‌های اقتصادی مختلف بسیج شده‌اند تا بخش معدن را فعال کنیم.
وی ذخایر معدنی خراسان جنوبی را بی‌نظیر خواند و گفت: متاسفانه بخش عمده‌ای از معادن استان ناشناخته مانده و غیرفعال هستند و فقط بخش کوچک و اندکی در حال بهره‌برداری است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در همان بخش اندک هم استفاده حداکثری از ذخایر صورت نمی‌گیرد تصریح کرد: ذخایر معدنی استان اغلب به صورت خام به فروش می‌رسند و نتوانسته‌ اشتغال مناسب و درآمد خوبی برای مردم به همراه داشته باشد.

وی تاکید کرد: همه هدف ما از فعال کردن معادن و بهره‌برداری از ذخایر معدنی این است که مردم طعم شیرین استفاده از این منابع خدادادی را بچشند و توسعه استان را شاهد باشند.

ضعف اطلاع‌رسانی مهمترین علت نبود توسعه‌یافتگی است

ملانوری با بیان اینکه خراسان جنوبی، استانی پرظرفیت است که متاسفانه هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است، مهمترین علت در این نبود توسعه‌یافتگی را ضعف اطلاع‌رسانی عنوان کرد و گفت: نبود اطلاع رسانی درست سبب شده خیلی از ظرفیت‌های خراسان جنوبی، حتی برای مردم استان، ناشناخته بماند.

وی با اشاره به سیاست‌ها و برنامه‌های ستاد توسعه خاوران خاطرنشان کرد: ما در قالب این ستاد و در ارتباطاتی که با سرمایه‌گذاران متعدد فعال در زمینه‌های مختلف برقرار کرده‌ایم، به معرفی داشته‌های استان پرداخته‌ایم که مورد استقبال واقع شد.

استاندار خراسان جنوبی از ذخایر بنتونیت سرایان، طلای خوسف، زغالسنگ طبس و سنگ‌های قیمتی سطح استان گفت و اظهار داشت: پیمایش محدوده‌های اکتشافی به ما کمک می‌کند، داشته‌های معدنی خود را بیشتر بشناسیم و برای بهره‌برداری بهتر از آنها برنامه‌ریزی جامع‌تری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه معتقدیم بهره‌برداری از ذخایر و منابع موجود، تنها راه توسعه استان است، به سومین سفر استانی رئیس جمهوری اشاره کرد و افزود: در این سفر رئیس جمهوری نیز بر تلاش تمامی دستگاه‌های اجرایی برای فعال شدن معادن استان تاکید کردند.

ملانوری گفت: خراسان جنوبی می‌تواند در آینده نزدیک به عنوان معین استان‌های دیگر نیز باشد.

در این نشست که رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز حضور داشت، مقرر شد اواخر مهر ماه جاری، با همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و ایمیدرو، اکیپ‌هایی متشکل از ۱۸۰ نفر از کارشناسان زبده زمین‌شناسی کشور در دشت شاهرخت – بیرجند مستقر شوند تا عملیات اکتشاف ژئوفیزیک هوایی را به صورت پیمایشی تکمیل کنند.

نتایج حاصل از این پیمایش و مناطق امیدبخش تعیین شده به ایمیدرو تحویل می‌شود تا بعد از طی مراحل لازم، برای بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذار شود.

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *