اولین تولید کننده بوستر پمپ آتش نشانی در ایران

اولین تولید کننده بوستر پمپ آتش نشانی در ایران

شرکت تولیدی مانا صنعت پایدار از سال 1398 فعالیت خود را در راستای تولید تجهیزات آتش نشانی مطابق با استاندارهای جهانی و استانداردهای ملی جهت دسترسی سریع و آسان با قیمت مناسب نسبت به نمونه های مشابه خارجی فعالیت خود را آغاز کرده است.

شرکت مانا صنعت پایدار با اتکاء به دانش فنی و تلاش‌های بی وقفه پرسنل و مهندسان این شرکت موفق به ساخت بوستر پمپ‌های آتش نشانی که جزء حیاتی سیستم‌های آتش نشانی و سیستم‌های اطفاء و اعلام حریق است، می‌باشند شده است.

لازم به ذکر است که صفر تا صد تولید این بوستر پمپ‌ها توسط مهندسان شرکت ماناصنعت پایدار انجام شده است و تمامی آن‌ها قبل از عرضه به بازار در محل کارخانه تست شده تا از عملکرد صحیح و ایمن آنها کمال اطمینان حاصل شود.

باشد که توانسته باشیم قدمی در راستای رشد تولید و رونق اقتصادی کشور برداشته و همچون سال‌های گذشته با اطمینان و جلب رضایت مشتریان عزیز همراه باشیم.

  1. بوستر پمپ آتش نشانی چیست؟

بوستر در معنای کلی به معنی ” تقویت کننده ” می‌باشد. در حقیقت با استفاده از بوستر در پمپ‌های آتشنشانی،  فشار بالای آب جهت سیستم یا شبکه اطفاء حریق تامین می‌شود.

بوستر پمپ آتش نشانی(Booster pump)  مجموعه ای از 2 یا چند پمپ (معمولا از یک پمپ اصلی، یک پمپ رزرو و یک پمپ جوکی) تشکیل می‌شود. پمپ های اصلی و رزرو باید به گونه‌ای انتخاب شوند که هرکدام به تنهایی دبی و فشار مورد نیاز کل شبکه را تأمین کنند و معمولاً به صورت یکی در میان روشن می‌شوند تا در طول زمان مستهلک نشوند. پمپ جوکی معمولاً یک پمپ کوچک است که با دبی حداقل یک درصد دبی مورد نیاز انتخاب می‌شود، اما فشار کاری آن برابر یا بالاتر از فشار کاری پمپ‌های اصلی است.

 

  1. انواع بوستر پمپ

  • بر اساس نوع کنترل

بوستر پمپ‌ها بر اساس نوع کنترلی که دارند به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

بوستر پمپ دور ثابت (Constant speed)

بوستر پمپ دور متغیر (variable speed adjustable)

بوستر پمپ دور ثابت: در این نوع بوستر پمپ، سرعت چرخش پمپ‌ها ثابت است و با تغییر میزان مصرف آب، تعداد پمپ‌های فعال تغییر می‌کند. بوستر پمپ‌های دور ثابت از نظر قیمت نسبت به بوستر پمپ‌های دور متغیر ارزان تر هستند.

بوستر پمپ دور متغیر: در این نوع بوستر پمپ، سرعت چرخش پمپ‌ها با تغییر میزان مصرف آب تغییر می‌کند. این امر باعث می‌شود که مصرف انرژی بوستر پمپ کاهش یابد. بوستر پمپ‌های دور متغیر از نظر قیمت نسبت به بوستر پمپ‌های دور ثابت گران‌تر هستند.

تفاوتی که در بوستر پمپ دور ثابت و دور متغیر وجود دارد ناشی از نوع تابلو فرمان (کنترل) است. در بوستر پمپ آتش نشانی دور متغیر، میزان فشار آب در یک حالت ثابت و مشخص در دبی آب متغیر حفظ می‌گردد.

بعلاوه اینکه در بوستر پمپ آتش نشانی دور ثابت از منبع دیافراگمی و جوکی پمپ استفاده می‌گردد در صورتی که در بوستر پمپ آتش نشانی دور متغیر این موارد تعبیه نمی‌گردد. به طور عمده اکثر بوستر پمپ‌های اتشنشانی بصورت دور ثابت و از نوع سانتریفیوژ یا همان گریز از مرکز ساخته می‌شوند و مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

  • بر اساس کاربرد

بوستر پمپ‌ها بر اساس کاربرد به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

بوستر پمپ آتش نشانی: این نوع بوستر پمپ برای تامین آب مورد نیاز سیستم‌های اطفاء حریق استفاده می‌شود.

بوستر پمپ آبرسانی: این بوستر پمپ برای تامین آب مورد نیاز ساختمان‌ها، صنایع و کشاورزی استفاده می‌شود.

بوستر پمپ کشاورزی: و نوع کشاورزی برای تامین آب مورد نیاز سیستم‌های آبیاری کشاورزی استفاده می‌شود.

 

شما عزیزان برای سفارش بوستر پمپ آتش نشانی، می‌توانید با کارشناسان شرکت تولیدی ماناصنعت پایدار در ارتباط باشید.

  1. بوستر پمپ آتش نشانی چگونه کار می‌کند؟

بوستر پمپ آتش نشانی فشار آب را در یک مقدار از پیش تعیین شده حفظ می‌نماید. به محض افت فشار در سیستم که توسط سنسوهای فشار نصب شده بر روی بوستر پمپ حس می‌گردد و اطلاع آن به تابلو برق، بلافاصله ابتدا (در صورت وجود پمپ جوکی بر روی بوستر پمپ) جوکی پمپ وارد مدار شده و افت فشار بوجود آمده را جبران می‌نماید.

در ادامه و در صورتی که میزان دبی مورد نیاز بیش از مقداری باشد که پمپ جوکی قادر به تامین آن است که منجر به افت فشار بیشتر در مدار می‌گردد تابلو برق فرمان در مدار قرار گرفتن پمپ اصلی را صادر می‌نماید.

در این وضعیت پمپ اصلی نیز بصورت اتوماتیک روشن خواهد شد تا به کمک جوکی پمپ فشار سیستم را بالا ببرد. پمپ اصلی بوستر پمپ آتش نشانی تا زمانی که سیستم اطفا حریق نیازمند آب باشد در مدار باقی می‌ماند و هر زمان که پرشر سوییچ مقدار فشار را مطابق با میزان تنظیم شده تشخیص دهد سیگنال مربوطه برای تابلو برق ارسال می‌گردد.

متعاقباً تابلو برق فرمان استاپ را برای الکتروموتور/دیزل موتورِ پمپ صادر می‌نماید. اگر پمپ اصلی به هر دلیلی نتواند روشن شود با فرمان تابلو برق، پمپ رزرو وارد مدار شده و به ایفای نقش خود مبنی بر تامین فشار مورد نیاز سیستم می‌پردازد. توجه به این نکته ضروری است که بوستر پمپ آتش نشانی منبع تامین آب برای اطفا حریق نیست و در واقع با توجه به دبی مورد نیاز انتخاب گردیده و هد مورد نیاز را تامین می‌نماید.

برای بوستر پمپ آتش نشانی با توجه به اینکه به طور معمول دبی آب شهری کمتر از دبی مورد نیاز برای سیستم اطفا حریق است می‌بایست یک منبع و یا مخزن آب متناسب با دبی مورد نیاز پروژه در نظر گرفته شود تا بتواند به درستی وظایف خود را ایفا نماید.

برای هر پمپ در بوستر پمپ آتش نشانی دو عدد پرشر سوئیچ  تعبیه می‌گردد که یکی از سوئیچ‌ها به عنوان رزو و استندبای برای دیگری است. دلیل این موضوع آن است که چون بوستر پمپ‌های آتش نشانی برای مدت طولانی خاموش است و صرفا در موقع حریق استارت می‌شود به همین دلیل باید برای هر پمپ دو پرشر سوئیچ داشته باشیم که در صورت عمل نکردن یکی، دیگری وارد مدار شود.

یک بوستر پمپ آتش نشانی حتما باید از سه جز متشکل از یک الکترو پمپ، یک موتور دیزل و یک پمپ جوکی تشکیل شود اما در سیستم پمپاژ آبرسانی این اجزا حتمی نیستند.

در بوستر پمپ آتش نشانی هر یک از پمپ‌ها دارای یک منبع دیافراگمی جداگانه بر روی خط دهش است اما در بوستر پمپ آبرسانی این‌گونه نیست.

در اجزاء بوستر پمپ‌های آتش نشانی به ازای هر پمپ یک تابلو برق مجزا و مختص آن پمپ می‌بایست تعبیه گردد. ولی در بوستر پمپ‌های آبرسانی این‌گونه نیست و به طور معمول یک تابلو برق وظیفه کنترل سیستم بوستر پمپ را به عهده دارد.

در زیر پرشر سوئیچ یک شیر تست وجود دارد که در صورت باز کردن این شیر پمپ‌ها استارت می‌کنند.

 

  1. چه ساختمان‌هایی نیازمند بوستر پمپ آتش نشانی UL دار هستند؟

نصب بوستر پمپ‌های UL دار، در ساختمان‌های با بلندای بیشتر از 75 فوت (حدود 23 متر) الزامی است. این الزام بر اساس استاندارد NFPA 20 و سازمان آتش نشانی تهران اعلام شده است. برای ایجاد فشار بیشتر در شبکه لوله‌کشی اطفاء حریق استفاده می‌شوند و در صورت وجود فشار ضعیف در شبکه لوله‌کشی اطفا حریق، می‌توانند به عنوان پشتیبانی از پمپ اصلی عمل کنند.

برای ساختمان‌هایی که طبق ضوابط سازمان آتش نشانی نیازمند اخذ تاییدیه از سازمان آتش نشانی باشند دستورالعمل آتش نشانی توسط سازمان آتش نشانی صادر می‌گردد.

بنابراین این ساختمان‌ها می‌بایست به سیستم اعلام و اطفاء حریق مجهز گردند و لذا به بوستر پمپ آتش نشانی که در واقع اصلی‌ترین بخش یک سیستم اطفای حریق است، نیاز خواهند داشت. لازم به ذکر است که دستورالعمل‌ آتش نشانی شامل ضوابط اعلام، اطفاء، ایمنی در معماری، اگزاست، درب مقاوم به حریق و … می‌باشد.

ديدگاه (1)


  1. لیلا جویبار

    ممنونم بابت اطلاعات کامل و خوبتون.

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *