تأمین مالی طرح‌های بزرگ با همکاری وزارت صنعت و فرابورس

تأمین مالی طرح‌های بزرگ با همکاری وزارت صنعت و فرابورس

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، با توجه به اهمیت تقویت روند سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن و برای دست‌یابی به اشتغال مناسب و تضمین تداوم تولید در کشور، وزارت صنعت برنامه‌های منسجمی برای پایش، مانع‌زدایی و تأمین مالی پروژه‌های در دست اجرای این بخش در نظر گرفته است.

به همین منظور و برای تنوع‌بخشی به راه‌های تأمین مالی برای تکمیل و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها، در تعامل نزدیک با سازمان بورس و اوراق بهادار، دستورالعمل عرضه عمومی شرکت سهامی عام پروژه تصویب و ابلاغ شد که فرصت مناسبی برای تأمین منابع مورد نیاز پروژه‏‌ها با حجم سرمایه‌گذاری دست‌کم ۵۰۰ میلیارد تومان و پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی فراهم شد و درصورت تأیید توجیه‌پذیری طرح‌ها توسط سازمان بورس، امکان صدور مجوز و پذیره‌نویسی عمومی آنها وجود خواهد داشت.

از امتیازات مهم این روش تأمین مالی، امکان پذیرش متعلقات پروژه اعم از زمین، ساختمان، تأسیسات و ماشین‌آلات به عنوان آورده غیرنقدی سرمایه‌گذاران است، مزیت دیگر این روش امکان تأمین مالی در ارقام بالا سات که با توجه به وجود مشکلاتی در شبکه بانکی برای تأمین مالی طرح‌های بلندمدت، می‌تواند جایگزین مناسبی برای تجهیز منابع مورد نیاز پروژه‌های صنعتی و معدنی در دوران ساخت باشد.

همچنین با توجه به سرمایه‏‌گذاری مستقیم مردم در این روش، با هدایت سرمایه‏‌های خرد مردمی به بخش حقیقی اقتصاد و پروژه‌های توجیه‌پذیر، روحیه مشارکت اقتصادی مولد نیز در سرمایه‌گذاران تقویت خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود مشارکت‌کنندگان در پذیره‌نویسی‌ها از سود خوبی نیز برخوردار شوند.

برای تسهیل امور در این زمینه و توسعه استفاده از این ابزار، کارگروه مشترکی متشکل از وزارت صنعت و فرابورس تشکیل شده و در حال شناسایی طرح‌های واجد شرایط است.

با توجه به وجود حدود ۲۰‌هزار طرح در دست اجرای صنعتی و معدنی با پیشرفت بالای ۲۰‌درصد، پیش‌بینی می‌شود دست‌کم ۲۰۰ طرح واجد شرایط این دستورالعمل باشند که اقدامات ترویجی و اطلاع‌رسانی لازم به صاحبان پروژه‌‏ها در دست برنامه‌ریزی و اقدام است.

همچنین تا امروز با توجه به پیگیری‌های انجام شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت پروژه‌هایی در صنایع‌غذایی، زنجیره خودرو، صنایع معدنی و غیره تعریف شده که در مسیر استفاده از این ابزار قرار گرفته‌اند.

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *