تامین آب و توسعه زیرساخت‌ها نیاز صنایع سمنان در سفر رئیس جمهوری است

تامین آب و توسعه زیرساخت‌ها نیاز صنایع سمنان در سفر رئیس جمهوری است

به گزارش ایرنا، علی تشنه دل روز چهارشنبه در آستانه سفر رئیس جمهوری به رسانه ها افزود: بخش صنعت و معدن استان سمنان با یکهزار و ۷۶۷ واحد صنعتی استان سمنان را به یکی از قطب‌های صنعتی شرق کشور تبدیل کرده است اما این بخش نیز با مشکلات و چالش‌هایی همراه است که توجه به آن در سفر رئیس جمهوری و هیات دولت به استان سمنان ، هدف مسئولان استانی است.

وی بیان کرد: استان سمنان در حوزه صنعتی به لحاظ تعداد پروانه‌های موجود صنعتی، رتبه پانزدهم کشوری را دارد که رتبه بسیار خوبی محسوب می‌شود چرا که جمعیت استان کم است، سمنان به نسبت جمعیت از تنوع بسیار خوبی در زمینه واحدهای صنعتی در کشور برخوردار است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان، بیشترین انتظار و برنامه‌ریزی‌ها در بخش صنعت و معدن را در زمینه تأمین زیرساخت‌های توسعه صنعتی، معدنی و تجاری عنوان کرد و گفت: استان سمنان به جهت موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به تهران در محور ارتباطی شرقی- غربی و نیز شمالی و جنوبی قرار دارد به همین دلیل جذابیت ویژه‌ای در زمینه‌های صنعتی، معدنی و تجاری دارد اما در این حوزه‌ها بخصوص حوزه سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی با چالش‌ها یا حتی بحران‌های بزرگی مواجه است.

تشنه دل ‌افزود: بزرگ‌ترین بحران در استان سمنان کمبود آب است و این موضوع باید در جای دیگری بررسی شود چرا که فقدان مصرف بهینه آب در بخش‌های دیگر، منجر به این شده که استان سمنان حتی در زمینه برخورداری صنعت از سهم آب استان از میانگین کشوری به میزان پنج درصد، کم است و فقط از سه درصد سهم دارد.

تامین فلزات و اقلام پتروشیمی مواد اولیه مورد نیاز صنایع سمنان

وی با تأکید بر اینکه تلاش می شود رئیس جمهوری و هیات همراه در زمینه صنعت و معدن استان سمنان با مشکلات واحدهای تولیدی استان بیشتر آشنا شوند تا منجر به تصمیمات مؤثر و راهگشا شود، گفت: برخی از واحدهای صنعتی استان نیازمند استفاده از ورق‌های فلزی هستند و مواد اولیه آنها مواد پتروشیمی است که در این زمینه با تنگنا مواجه هستند و باید برای آنها تصمیم‌گیری شود یا این که مواد اولیه برخی از صنایع وارداتی است و با مشکلات عدیده‌ای در زمینه تأمین و تخصیص ارز مواجه هستند.

وی تصریح کرد: عمده مشکلات این واحدهای تولیدی به تهیه مواد اولیه، تخصیص ارز و تأمین منابع مالی است که شامل سرمایه‌ در گردش و به ویژه سرمایه‌های ثابت و نوسازی صنایع است که در صورت حل نشدن آنها، به چالش جدی تبدیل خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با تأکید بر اینکه استان سمنان، بار مازاد توسعه صنعتی تهران را به دوش می‌کشد، تصریح کرد: به همین میزان هم توجه مسئولان کشوری را در زمینه زیرساخت‌ها نیاز داریم چون بسیاری از صنایعی که نمی‌توانند در تهران مستقر شوند به سمت استان سمنان مستقر می شوند و ضرورت دارد که موضوعات زیرساختی، زیست‌محیطی و منابع استانی بیشتر لحاظ شود.

رئیس جمهوری فردا پنجشنبه ۱۳ آبان به استان سمنان سفر می کند.

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *