ترخیص 540هزار تن برنج از گمرکات استان هرمزگان/ 3میلیون تن کالای اساسی با حداقل ایستایی ترخیص شد

ترخیص 540هزار تن برنج از گمرکات استان هرمزگان/ 3میلیون تن کالای اساسی با حداقل ایستایی ترخیص شد

ترخیص 540 هزار تن برنج از گمرکات استان هرمزگان/ 3 میلیون تن کالای اساسی با حداقل ایستایی ترخیص شد

ناظر گمرکات استان هرمزگان گفت: در شش‌ماهه نخست امسال کل کالاهای صادراتی خروجی از گمرکات استان هرمزگان از نظر ارزشی ۷میلیارد و ۶۵۴میلیون دلار و از نظر وزنی نیز ۲۱میلیون و ۶۰۸هزار تن بوده است.

– اخبار اقتصادی –

ابوالفضل اکبرپور ناظر گمرکات استان هرمزگان و مدیرکل گمرک شهید رجایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه بر اساس آمار کالاهای صادراتی خروجی از نظر ارزشی نسبت به سال قبل 61 درصد و از نظر وزنی 21 درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: از ابتدای امسال 16 میلیون تن از کالای صادراتی مربوط به کالاهای صادراتی غیرنفتی با ارزش بالغ بر 5 میلیارد و 861 میلیون دلار می‌باشد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 16 درصد و از نظر ارزش دلاری 47 درصد افزایش داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه عمده اقلام صادراتی به کشورهای چین، امارات متحده عربی و… صادر شده است، گفت: عمده اقلام صادرات قطعی در شش‌ماهه نخست سال 1400 به کشورهای چین، امارات متحده عربی، تایلند، هند، عمان و غنا بوده است که شامل سنگ‌آهن و کنسانتره‌های آن، پلیمرهای اتیلن، کودهای معدنی و شیمیایی و… می‌باشد.

ناظر گمرکات استان هرمزگان در خصوص میزان کالاهای وارده به کشور از گمرکات استان گفت: میزان کالاهای وارده در شش ماه نخست 4 میلیون تن با ارزش بالغ بر 9 میلیارد و 907 میلیون دلار که در مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش دلاری 73 درصد افزایش داشته و عمده کالاهای وارداتی از کشورهای چین، هند، امارات متحده عربی، ایتالیا و آلمان بوده است که بیشترین حجم این کالاها مربوط به کالاهای اساسی است.

وی اذعان داشت: کالاهای اساسی که به گمرک اظهار شده است بالغ بر 2میلیون و 429 هزار تن می‌باشد که حدود 398 هزار تن آن مربوط به شهریور ماه 1400 بوده است. این کالاها پس از اظهار و انجام تشریفات گمرکی در کمترین زمان ممکن از گمرکات استان ترخیص و روانه بازار شده‌اند.

اکبرپور درباره واردات برنج گفت: زمانی که کالا ثبت سفارش و کد رهگیری بانک دریافت می‌کند در کمترین زمان ممکن پس از اظهار کالا ترخیص خواهد شد و در خصوص محموله 16هزارتنی برنج وارداتی اخیر، این کالاها پس از دریافت کد رهگیری به‌محض اظهار به گمرک در سریعترین زمان ممکن از گمرک ترخیص خواهند شد.

شایان ذکر است میزان برنج وارداتی به گمرکات استان در نیمه نخست حدود 540 هزار تن بوده که روانه بازار شده است.

به‌گفته اکبرپور تا روز 20 مهرماه بیش از 2 میلیون و 850 هزار تن انواع کالای اساسی از جمله برنج، گوشت، گندم، جو، ذرت، روغن، قند و شکر و… تنها از طریق گمرک شهید رجایی ترخیص شده است.

بر این اساس، حدود 4500 تن گوشت از این گمرک ترخیص شده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش 38درصدی داشته است.

از سوی دیگر 539 هزار تن برنج از این گمرک ترخیص شده است که نسبت به سال قبل 5 درصد افزایش ثبت شده است. درباره ترخیص انواع روغن نیز باید تأکید کرد که ترخیص این کالا حدود 30 درصد افزایش داشته است. البته میزان ترخیص جو حدود 133 هزار تن بوده است که ترخیص این کالای اساسی نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

وی افزود: طی این مدت حدود 657 هزار تن گندم از گمرک مذکور ترخیص شده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل بیش از 130 درصد افزایش ثبت شده است.

انتهای پیام/+

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *