تعریف محدوده‌های حفاظتی گَوَنی با شرایط جدید از الزامات است

تعریف محدوده‌های حفاظتی گَوَنی با شرایط جدید از الزامات است

ناصر فغفوری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه توسعه معدنی، صنعتی و اقتصادی استان با ۲ پیوست عدالت محوری و توجه به مسائل زیست محیطی خواسته و تاکید نمایندگان مجلس و استاندار زنجان است، افزود: باید با پیوست عدالت محوری، مردم از ثمرات مسئولیتهای اقتصادی در سفره‌های خود بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: مسائل زیست محیطی هم باید به دور از افراط و تفریط در حدی که به سلامت جامعه و محیط زیست، صدمه نزند، انجام شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، اصلاح محدوده حفاظت شده محیط زیستی استان به منظور رفع مشکل گون را از چالش‌ها و دغدغه‌های مهم معدنکاران استان عنوان کرد و گفت: سالیان زیادی است که محدوده حفاظت شده استان زنجان ثابت مانده است و زمانیکه این محدوده مشخص شد، نوع پوشش گیاهی و جانوری آن بسیار متفاوت از حال حاضر بود.

فغفوری با اشاره به اینکه، بیشتر استانها، اصلاح محدوده حفاظت شده محیط زیستی را دارند، اظهار داشت: هدف از این اصلاح، این است که مناطق جدید با پوشش گیاهی مناسب تر و گونه جانوری بهتر به آنها اضافه شده و در مقابل، مناطقی از این محدوده های حفاظت شده که دیگر ارزشی از نظر گونه گیاهی و جانوری ندارند، اما مناطق معدنی عظیمی داخل آنها است را حذف کنند تا مورد استفاده فعالیت‌های اقتصادی قرار گیرد.

وی گفت: نه تنها استان زنجان، بلکه شمالغرب به همین شکل است و بر اساس قوانین گَونی اگر به ازای هر هکتار، بیش از ۲۰۰ گون باشد، نباید هیچ فعالیت معدنی در آن انجام شود.

رییس سازمان صمت استان زنجان با اشاره به تراکم زیاد پوشش گیاهی گون در منطقه شمال غرب و تاکید بر اصلاح قوانین و بازنگری در تعریف محدوده‌های گونی افزود: مسئله مهم این است که در این مناطق، جایی وجود ندارد که در یک هکتار ۲۰۰ گون نداشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی هم با بیان اینکه در اغلب عرصه‌های استان زنجان رویشگاه گون را داریم، گفت: اما تراکم و فراوانی رویش در عرصه‌های مختلف متفاوت بوده و ممکن است در برخی مناطق در هکتار ۵۰ یا ۱۰۰ و یا حتی یک هزار گون در هکتار باشد.

خلیل آقاجانلو با تاکید بر اینکه، بر اساس دستورالعمل سازمان جنگل‌ها، در مناطقی با تراکم گون بیش از ۲۵۰ عدد در هکتار، امکان صدور مجوز معدنکاری وجود ندارد، افزود: علاوه بر آن، تصمیم‌گیری در این خصوص، بر عهده کمیته فنی و هیاتی که تشخیص دهنده و تصمیم‌گیرنده در این حوزه هستند، واگذر شده است.

خلیل آقاجانلو با تاکید بر اینکه، گونه گون جزو ذخایر بیولوژیکی بوده و نقش مهمی در حفاظت خاک و پیش‌گیری از سیل دارد، افزود: با توجه به قوانین موجود، این نوع اراضی ملی جزو ممنوعیت‌های تخصیص است.
وی با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، در مناطق دارای گون و زمین‌های با تراکم گون بیش از ۲۵۰ عدد در هکتار، امکان صدور مجوز معدنکاری وجود ندارد، گفت: علاوه بر آن، تصمیم‌گیری در این خصوص، بر عهده هیات تخصصی کارشناسی اداره کل استان است.

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *