توسعه خوشه‌های صنعتی الگوی مناسبی برای توانمندسازی صنایع کوچک است

توسعه خوشه‌های صنعتی الگوی مناسبی برای توانمندسازی صنایع کوچک است

به گزارش ایرنا، خوشه صنعتی (Industrial Cluster) به مجموعه‌ای از واحدهای کسب و کار کوچک اطلاق می‌شود که در یک منطقه جغرافیایی و یک گرایش صنعتی متمرکز شده است و با همکاری و تکمیل فعالیت‌های یکدیگر ‌به تولید و عرضه تعدادی کالا و خدمات می‌پردازند و از چالش‌ها و فرصت‌های مشترک برخوردارند.

بهناز یزدی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: در زمان حاضر ایجاد ۲ خوشه صنعتی در استان اصفهان در حال مطالعه است و یک خوشه صنعتی در مرحله توسعه قرار دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که این مجموعه ها، تا پایان سال‌جاری به پنج خوشه افزایش یابد.

وی ایجاد خوشه‌های کسب و کار را یکی از الگوهای موفق سازماندهی صنایع کوچک برشمرد و گفت: خوشه‌های صنعتی، کاستی‌های موجود در صنایع کوچک را برطرف کرده و مزیت‌های مختلف صنایع را تقویت می‌کند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان خاطرنشان کرد: اجرای خوشه‌های صنعتی با مشارکت واحدهای تولیدی، دولت و دانشگاه شکل می‌گیرد که ادامه فعالیت آن منوط به همکاری هر چه بیشتر این سه ضلع خواهد بود.

وی ادامه داد: بسیاری از مجموعه های صنعتی معضلات و مشکلات مشابهی دارند که با تشکیل خوشه های صنعتی، رفع این مشکلات و تقویت آنها در کنار یکدیگر و در قالب یک شبکه پایدار بهتر انجام خواهد شد.

یزدی با بیان اینکه مجموعه فعالیت‌های صنایع کوچک به نشست‌های مشترک و ارتباط‌های حضوری وابسته است، خاطرنشان کرد: در ۲ سال گذشته بدلیل شیوع کرونا اینگونه نشست‌ها خیلی کمرنگ شده و تاثیر بدی روی فعالیت‌های شرکت داشته است.

وی ابراز امیدواری کرد که در نیمه دوم سال‌جاری در صورت کمرنگ شدن همه گیری بیماری کووید-۱۹ فعالیت‌ها با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند تا بتوان خدمتی را به جامعه صنعتی استان ارائه کرد.

به گفته یزدی، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بعنوان یک سازمان توسعه ای پس از اصلاح اساسنامه و در راستای توسعه صنعتی صنایع کوچک و متوسط ماموریت‌های حمایتی را در مجموعه شرکت‌های استانی تدوین کرده است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان افزود: پس از گذشت بیش از یک دهه از این حمایت‌ها و در قالب دستورهای ابلاغی بیش از ۲۰ نوع خدمت به واحدهای صنعتی ارائه و از آنها حمایت مالی می‌شود که ایجاد صندوق ضمانت سرمایه گذاری یکی از آن موارد است.

وی بیان کرد: مجموعه معاونت صنایع کوچک در راستای توانمندسازی واحدهای صنعتی، آموزش کارکنان این واحدها و برگزاری تورهای صنعتی را در دستور کار خود قرار داده است.

یزدی اظهار داشت: بیش از سه هزار و ۳۰۰ نفر از کارکنان واحدهای صنعتی استان اصفهان در نیمه اول سال‌جاری و در قالب حمایت آموزشی بین ۹۰ تا صد در صد مورد حمایت مالی قرار گرفتند که به توانمندسازی کارکنان واحدهای صنعتی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در راستای توسعه فناوری با استفاده از ظرفیت فن بازار منطقه ای و مشاوران توانمند در استان نسبت به شناسایی و رفع نیازهای فناوری استان اقدام می‌شود که واحدهای صنعتی قراردادهایی را با شرکت های فناور امضا می کنند و شرکت شهرک های صنعتی از این قرار دادها حمایت می‌کند و مشاورانی را در کنار آنها قرار می‌دهد تا این کار به شکل درست و مناسب انجام شود.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با اشاره به اهمیت حضور واحدهای صنایع کوچک و متوسط در بازارهای بین المللی گفت: واحدهای صنعتی که از نظر مالی در تنگنا قرار دارند برای حضور در نمایشگاه‌های داخل و خارج کشور در چارچوب بازدید و در قالب هیات‌های تجاری و همچنین گرفتن غرفه در این نمایشگاه‌ها حمایت می‌شوند.

وی افزود: همچنین بمنظور قراردادهایی که واحدهای صنعتی برای صادرات خود با شرکت‌های مدیریت صادرات منعقد می‌کنند فضا و امکان مناسبی وجود دارد که این قراردادها مورد حمایت قرار گیرد و در سال‌جاری به این موضوع بطور جدی رسیدگی می‌شود.

یزدی با بیان اینکه ایجاد کنسرسیوم های صادراتی ترویجی و فروش در حوزه صادرات از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: با استعدادیابی‌هایی که در سال‌جاری استان در انجام شد یک کنسرسیوم در مرحله عقد قرارداد مروج قرار دارد و امیدواریم که تا ۶ ماه آینده بتوانیم نخستین کنسرسیوم صادراتی استان اصفهان را برگزار کنیم.

به گزارش ایرنا، ۷۶ شهرک صنعتی مُصوب در استان اصفهان وجود دارد که از این تعداد ۷۰ شهرک صنعتی عملیاتی و در حال واگذاری است، همچنین ۵۰ درصد از شهرک های استان به ظرفیت نهایی خود رسیده‌اند.

بیش از ۱۴۰ هزار نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مُصوب و فعال این استان مشغول کار هستند.

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *