دود عدم هماهنگی سامانه های تجاری به چشم مردم می‌رود

دود عدم هماهنگی سامانه های تجاری به چشم مردم می‌رود

دود عدم هماهنگی سامانه های تجاری به چشم مردم می‌رود

عدم پیاده سازی نهایی سامانه جامع تجارت باعث انبار شدن بسیاری از کالاها در گمرک و فراهم سازی بستر قاچاق و فساد شده است.

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، امید شریفی کارشناس اقتصادی در خصوص اجرا نشدن سامانه جامع تجارت گفت: سامانه جامع تجارت به دلایل مختلف فنی و مدیریتی و همچنین مقاومت دستگاه اجرایی کشور در برابر تبادل اطلاعات تا کنون اجرا نشده است. شاید توجیه نبودن دستگاه های مختلف در رابطه با فواید این سامانه مانند تسهیل تجارت و دسترسی همه دستگاه ها به یک سامانه جامع و یکسان، همچنین عدم تمایل به در اختیار گذاشتن اطلاعاتشان با دیگر دستگاه ها و ترس از بازخواست شدن به واسطه دسترسی دیگران به این اطلاعات، دلیل اجرا نشدن این سامانه باشد.

وی در پاسخ به این سوال که عدم همکاری گمرک و بانک مرکزی باعث انبار شدن بسیاری از کالاها در گمرک شده و بستر فساد و قاچاق بسیاری را فراهم کرد، خاطر نشان کرد: در واقع امر این ادعا که سامانه گمرک در چهارچوب قانون عمل می کند ، سازمان گمرک به یک سری قوانین و مقررات استدلال می کند که در حوزه تشریفات و امور گمرکی مرجع هستند. البته سازمان گمرک ادعا می کند که تبادل اطلاعات را با بانک مرکزی به طور کامل انجام داده است، اما وظیفه این هماهنگی بین دستگاه ها برعهده شورای عالی فضای مجازی است که باید این خلا میان دستگاه ها را پر کند.

شریفی در ادامه افزود: گمرک زیر مجموعه وزارت اقتصاد است و وزارت صمت هم که متولی سامانه جامع تجارت است زیر مجموعه دولت است و این مسئله باید در دولت حل و فصل شود.از لحاظ قانونی مشکلی این زمینه نیست، مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق و آیین نامه های اجرایی آن دقیقا وظایف دستگاه ها را مشخص کرده است.

مشکل اصلی در اجرای قانون و عدم هماهنگی بین دستگاه هاست و طبق ماده 2 شورای عالی فضای مجازی، هماهنگی بین دستگاه ها در دولت الکترونیک را بر عهده این شورا است و به نظر من حل این موضوع در داخل دولت ممکن است.

انتهای پیام/

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *