شاخص بهره‌وری نیروی کار اصفهان در بخش خدمات بیش از صنعت است

شاخص بهره‌وری نیروی کار اصفهان در بخش خدمات بیش از صنعت است

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا لعلی، روز دوشنبه در یک نشست خبری افزود: این در حالیست که این سهم در بخش‌های صنعت و کشاورزی استان، برعکس است.

وی اظهار داشت: با وجودی که بخش خدمات در سال ۹۸ بالاترین سهم اشتغالزایی در استان را داشت و رتبه دوم را بخش صنعت به خود اختصاص می‌داد اما بر اساس آمار شهریور امسال، صنعت در جایگاه نخست اشتغالزایی قرار گرفته است.
وی گفت: بدنبال شیوع کرونا و افزایش قیمت دلار، سهم‌ اشتغالزایی بخش صنعت رشد یافت بطوریکه که این بخش ۵ درصد نسبت به رقم پارسال رشد داشته است.
لعلی بیان داشت: سهم اشتغالزایی بخش خدمات در سال ۹۸ که ترسالی بود، ۴۷.۱ درصد، صنعت ۴۰،۶ درصد و کشاورزی ۱۲،۳ درصد ثبت شده است.

وی افزود: در این ۲ سال بدنبال خشکسالی و شیوع کرونا و افزایش نرخ ارز، سهم خدمات در اشتغالزایی به ۴۴.۷ درصد کاهش، سهم بخش صنعت به ۴۵.۱ درصد افزایش و سهم بخش کشاورزی به ۱۰.۲ درصد تنزل یافت.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان ادامه داد: سهم ارزش افزوده در بخش کشاورزی با سهم اشتغال ۱۰ درصدی به ۵.۳ درصد و سهم بخش صنعت به ۳۰ درصد و سهم بخش خدمات به ۶۶ درصد رسیده یعنی به ترتیب شاخص بهره‌وری نیروی کار در بخش خدمات بیش از صنعت و در صنعت بیش از بخش کشاورزی بوده است.
وی با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور شاهد اعلام رسمی شمار شاغلان رسمی و غیررسمی هستیم، گفت: بر پایه آمار، شمار فعالان اقتصادی و شاغلان ۱۵ سال به بالا که در ارزش افزوده کشور نقش دارند، بالغ بر ۵۸ درصد غیررسمی و ۴۲ درصد کارمند رسمی هستند که نشانه سهم بالای فرار مالیاتی است.
وی ادامه داد: در استان اصفهان‌ ۵۲ درصد از کارمندان رسمی و ۴۸.۱ درصد غیررسمی هستند و در برخی استان‌ها آمار غیررسمی‌ها حتی به ۷۰ درصد نیز می‌رسد.
لعلی، میزان شاغلان غیررسمی در بخش کشاورزی را ۵۸ درصد، در بخش صنعت ۶۵ درصد و در بخش خدمات ۳۶ درصد اعلام کرد.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان افزود: بیشترین نرخ بیکاری استان در سال ۹۸ را در شهرهای لنجان، اصفهان و خمینی شهر داشتیم و کمترین نرخ در بُرخوار، تیران و کرون و چادگان ثبت شده است.
وی خاطرنشان کرد: آمار سال ۹۹ هنوز اعلام نشده چون در این زمینه یک کار پژوهشی در حال انجام است.

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *