طرح توانمندسازی تولید در خراسان رضوی با همکاری دانشگاهیان اجرا می‌شود

طرح توانمندسازی تولید در خراسان رضوی با همکاری دانشگاهیان اجرا می‌شود

جواد خزاعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اهداف اجرای طرح "تاپ" را توسعه بخش دانش بنیان بنگاه های اقتصادی، ارتقای سطح مهارت دانش آموختگان مشمول خدمات سربازی، تقویت ارتباط و تعامل بین صنعت و دانشگاه، ارتقای توان فنی و مهندسی بنگاه های تجاری، ظرفیت سازی اشتغال و خلق ارزش افزوده جدید، تامین اشتغال زایشی و پایدار برشمرد.

و ادامه داد: طرح تاپ که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین شده زمینه ای برای بهره گیری واحدهای تحقیق و توسعه صنایع از طرحهای پژوهشی دانشگاه ها را فراهم کرده است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در بخشی از این طرح با عنوان "سرباز صنعت" دانش آموختگان دانشگاه ها در رشته های مرتبط می توانند دوره خدمت سربازی خود را در بخش تحقیق و توسعه واحدهای صنعتی گذرانده و طرحشان را در آن بخش اجرا کنند.

خزاعی افزود: در بخش دیگری از طرح "تاپ" تحت عنوان "استاد صنعت" استادان دانشگاه ها در رشته های مرتبط می توانند با خدمت به مدت یک سال در بخش تحقیق و توسعه واحدهای صنعتی از فرصتهای مطالعاتی بهره گرفته و پس از اتمام این دوره به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه مشغول به کار شوند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: امسال سهمیه استان از بخش "سرباز صنعت" طرح تاپ جذب یک نفر بود اما با توجه به رشد ۱۰۰ درصدی صدور پروانه های تحقیق و توسعه صنایع استان در سال جاری، این تعداد به ۱۹ نفر افزایش یافت که از این تعداد تاکنون ۱۵ نفر به عنوان "سرباز صنعت" جذب بخشهای تحقیق و توسعه واحدهای صنعتی استان شدند.

خزاعی افزود: در حوزه "استاد صنعت" نیز امسال ۱۱ نفر از اساتید دانشگاه های خراسان رضوی در رشته های مرتبط برای حضور در بخش تحقیق و توسعه واحدهای صنعتی استان در سامانه مربوطه ثبت نام کردند.

وی اضافه کرد: در هفت ماهه امسال ۲۶ پروانه بهره برداری برای واحدهای تحقیق و توسعه صنایع خراسان رضوی صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۱۱ مورد بود بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به برخورداری ۳۰۰ واحد صنعتی این استان از بخشهای "تحقیق و توسعه" گفت: زمینه فعالیت پروانه های بهره برداری صادره برای بخشهای تحقیق و توسعه صنایع در سال جاری شامل برق، خودرو و نیرو محرکه، صنایع نساجی، سلولزی، غذایی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، معدنی، فلزی، نساجی و پوشاک و چرم، دارویی، بهداشتی و آرایشی، ماشین سازی و ساخت تجهیزات، کانی غیرفلزی، خدمات فنی و مهندسی و الکترونیک است.

پنج هزار و ۳۴۹ واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۲۸۴ هزار و ۷۵۳ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۱۹۴ هزار و ۴۹۴ نفر در خراسان رضوی پروانه بهره برداری دارند که سهم آنها از تعداد واحدهای دارای پروانه بهره برداری کل کشور هشت درصد و از اشتغال این واحدها در کل کشور هشت درصد است.

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *