فرماندار: ۲ اسکلت در معدن تاریخی اردستان کشف شد

فرماندار: ۲ اسکلت در معدن تاریخی اردستان کشف شد

فرماندار: ۲ اسکلت در معدن تاریخی اردستان کشف شد

کاشان – ایرنا – فرماندار اردستان از کشف ۲ اسکلت مربوط به معدن‌کاران در یک معدن تاریخی در کوه‌های جنوب این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا تاملی شامگاه پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران‌ افزود: طی اطلاع واصله از کارگران یک معدن در اردستان، ماموران اداره آگاهی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان در محل حاضر و با ۲ اسکلت در داخل کانال‌هایی در عمق نزدیک به ۳۰ متری داخل کوه مواجه شدند.

وی ادامه داد: با بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد آن محل یک معدن تاریخی بوده که در گذشته‌های بسیار دور به عنوان معدن استخراج روی از آن استفاده شده است.

به گفته وی، بررسی ساختمان‌ها و کوره‌های ذوب یافت‌شده در محل، قدمت کوره‌ها را دوره صفویه و ساختمان‌ها حداقل مربوط به دوره قاجار نشان می‌دهد.

فرماندار اردستان گفت: تزیین‌های زیر سقف معدن قدیمی نیز نشان‌دهنده قدمت بالای ۶۰۰ سال تا یک‌هزار سال است.

وی اضافه کرد: اسکلت‌ها می‌تواند مومیایی‌های طبیعی باشد که در ایران بی‌بدیل است و دوره جدیدی در تاریخ و تمدن چند هزار ساله شهرستان اردستان را بازگو می‌کند.

تاملی افزود: اردستان در گذشته معدن سنگ آسیاب‌های آبی در فلات مرکزی ایران بوده و این معدن می تواند محل تامین فلز روی مورد نیاز کوره‌های ذوب مربوط به سایت تاریخی اریسمان نطنز باشد.

وی ادامه داد: قدمت اسکلت‌ها نیاز به بررسی‌های کارشناسی بیشتر دارد که پس از تایید نهایی کارشناسان میراث فرهنگی به اطلاع عموم خواهد رسید.

شهرستان اردستان دارای ۶۷ اثر ثبت ملی، یک اثر جهانی، ۲ بافت تاریخی و ۸۲ محوطه باستانی است.

لزوم شفافیت درآمد و هزینه ها در شهرداری زواره

فرماندار اردستان در آیین تکریم و معارفه شهردار زواره نیز گفت: شفافیت مسایل مربوط به درآمد و هزینه‌ها باید از مهمترین برنامه‌های شورا و شهرداری از ابتدای فعالیت باشد.

فرماندار: ۲ اسکلت در معدن تاریخی اردستان کشف شد

تاملی افزود: اعضای شورای اسلامی شهر در دوره ششم نسبت به ساماندهی منابع انسانی در شهرداری زواره و استفاده بهینه از تخصص و توانمندی کارکنان و تقویت نیروی انسانی در حوزه‌های مورد نیاز اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری زواره از زیر سایه سنگین جانبداری و سوء‌استفاده برخی افراد از رانت احتمالی خارج شود، تصریح کرد: با توجه به قیمت بالای زمین در شهر زواره انتظار می‌رود مجموعه مدیریت شهری با برنامه‌ریزی در راستای کنترل قیمت زمین در این شهر اقدام و دست دلالان زمین را از رانت شهرداری قطع کند.

فرماندار اردستان با بیان اینکه مجموعه بافت تاریخی و ملی این شهر از ظرفیت‌های مهم و ثروت پایان‌ناپذیر زواره است، افزود: مدیریت شهری در راستای بهره‌وری بیشتر بافت تاریخی تلاش کند و برای مدیریت این بافت تاریخی، برنامه‌ریزی جداگانه تا انتصاب مدیر بافت تاریخی در شهرداری برای تمرکز بر این محدوده و احیای آن داشته باشند.

تاملی با بیان اینکه تامین درآمد شهرداری از محل فروش زمین باید به حداقل کاهش پیدا کند و شهرداری به دنبال ایجاد درآمدهای پایدار باشد، ادامه: امروزه شهرداری‌ها بخش قابل توجهی از هزینه های خود را از محل درآمدهای مربوط به ارزش افزوده پرداخت می‌کنند که باید این درآمدها در راستای سرمایه‌گذاری برای ایجاد امکانات رفاهی مردم هزینه و از تجربه‌های دوره‌های گذشته شهرداری استفاده شود.

سیدابوالفضل موسوی معاون مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان نیز پیگیری و همفکری در راستای انجام امور شهرداری و ایجاد درآمد پایدار برای شهر را از برنامه‌های شورا و شهردار آینده اعلام کرد و گفت: تعامل مطلوب با مسوولان شهرستان به منظور عمران و آبادانی شهر در دستور کار باشد.

در این آیین، مرتضی صادقی به عنوان شهردار زواره معرفی و از زحمات جلال گلخنی تقدیر شد.

شهر زواره با افزون بر ۹ هزار نفر جمعیت در ۱۴ کیلومتری شمال شرقی اردستان و در ۱۴۲ کیلومتری اصفهان واقع شده است.

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *