مبادلات تجاری از مرزهای کردستان ۱۰۰ درصد افزایش یافت

مبادلات تجاری از مرزهای کردستان ۱۰۰ درصد افزایش یافت

به گزارش ایرنا، خالد جعفری روز شنبه در جلسه ششمین جلسه شورای مبادلات مرزی و سومین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان که در سالن پیامبر اعظم استانداری تشکیل شد، اظهار داشت: علی‌رغم مشکلات و تنگناهای موجود میزان وضعیت مبادلات مرزی از مرزهای استان از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

وی اضافه کرد: سال گذشته آمار واردات کالا از بازارچه های موقت مرزی استان صفر بود ولی طی هشت ماه اخیر ۵۴ میلیون دلار کالا توسط مرزنشیان وارد شده است.

مبادلات تجاری از مرزهای کردستان ۱۰۰ درصد افزایش یافت

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با اشاره به اینکه هر چقدر تعداد کارگزاران واردات کالاهای مرزنشینی در بازارچه ها بیشتر باشد رقابت افزایش و عملکرد بهبود پیدا می کند، گفت: حدود ۸۰ نفر تاجر به عنوان کارگزار در سه بازارچه مرزی کردستان توسط سازمان توسعه تجارت ایران تایید شدند و هم اکنون ۱۱ نفر آنها فعال هستند.

جعفری با تاکید براینکه هیچ محدودیتی برای فعالیت کارگزاران در بازارچه های موقت مرزی استان وجود ندارد، یادآور شد: فرمانداران سه شهرستان مرزی استان افرادی را به عنوان کارگزار به سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان معرفی و این سازمان افراد دارای شرایط را برای تایید نهایی به سازمان توسعه تجارت ایران معرفی کردند لذا هیچ محدودیتی برای فعالیت این افراد لحاظ نشده است.

وی در ارتباط با وضعیت نمایشگاه های بین المللی استان در سنندج اظهار داشت: هیچ کسی حق پملب نمایشگاه بین المللی استان را ندارد براساس چارچوب هایی که تعیین شده و با بهبود وضعیت استان از لحاظ کرونا فعالیت آن مجدد با مصوبه ستاد کرونا آغاز می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در خصوص دستورکار مربوط به کمیته صادرات تشکیل شده در شرکت شهرک های صنعتی استان هم گفت: سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران به دنبال گسترده کردن فعالیت و وظایفشان هستند.

جعفری اضافه کرد: چهارچوب کمیته صادرات شرکت شهرک‌های صنعتی اگر حمایت کننده برنامه‌های سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها است باید از آن پشتیبانی کرد چرا که به نتیجه خواهد رسید ولی اگر خلاف این باشد خروجی به دنبال نخواهد داشت.

گمرک سیرانبند و باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.

گمرکات استان کردستان با شعبه های فعال در سنندج، باشماق مریوان و سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می کند.

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *