مبادله ۵ هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی

مبادله ۵ هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی

مشیرالحق عابدی روز چهارشنبه در بیست و یکمین نشست ستاد توسعه خاوران که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: نظریه تشکیل ستاد توسعه خاوران سال قبل با پیشنهاد استاندار برای حذف بسیاری از موانع پیشرفت در سرمایه‌گذاری راه‌اندازی شد.

وی بیان کرد: پنج کارگروه شامل کارگروه نخبگان و ایده‌های نو، کارگروه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها، کارگروه جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، کارگروه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی و کارگروه نظارت و بازرسی بر عملکرد کارگروه‌ها ذیل این ستاد تشکیل شد و جلسات ستاد نیز به طور منظم برگزار شده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: هدف نهایی و غایی ستاد توسعه خاوران همراهی، همکاری و همیاری بین دستگاه‌های اجرایی برای تسهیل و تسریع سرمایه‌گذاری در استان است که تاکنون اقدامات بسیار شایسته‌ای در این زمینه انجام شده است.

وی گفت: وزارت کشور نیز اوایل امسال طی مکاتبه‌ای به استانداری‌های سراسر کشور اعلام کرد به تاسی از اقدام شایسته خراسان جنوبی برای حل مشکلات سرمایه‌گذاران برنامه‌ریزی کنند که باعث بسی افتخار برای استان بوده است.

عابدی اضافه کرد: برای رفع مشکل زرشک‌کاران استان جلسه‌ای امروز در تهران با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی برگزار شد و برای حل مشکل زرشک‌کاران در زمینه قیمت‌گذاری و خرید تضمینی در روزهای آینده میزبان دو تن از معاونان وزیر جهاد کشاورزی در استان خواهیم بود.

فرماندار سرایان هم در این نشست گفت: با تشکیل ستاد توسعه خاوران در خراسان جنوبی به معنای واقعی کلمه برای سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن شد چون قبل از انجام سرمایه‌گذاری، موانع و مشکلات پیش روی آنها توسط دستگاه‌های اجرایی حل و فصل می‌شود.

محمدابراهیم رسولی‌مقدم افزود: تاکنون در این شهرستان پنج تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذاران بومی و محلی منعقد شده است که اکنون طرح‌ها بین ۱۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی بیان کرد: امروز نیز سه تفاهم‌نامه طرح احداث نیروگاه خورشیدی هفت مگاواتی، تولید پودر میکرونیزه و فرآوری بنتونیت و تولید پودر میکرونیزه بنتونیت برای اجرا در شهرستان سرایان منعقد شد.

فرماندار سرایان از این شهرستان به عنوان پایتخت بنتونیت ایران یاد کرد و گفت: امروز از خام‌فروشی بنتونیت نه تنها به سمت میکرونیزه آن بلکه به سمت فرآوری رفته‌ایم و با همکاری سرمایه‌گذاران بخش خصوصی محصولات بر پایه بهداشتی و در صنایع پودرهای شوینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به دستور کار دیگر این نشست درباره برنامه‌ریزی تخصصی برای کشت پسته در خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر سه شهرستان سرایان، فردوس و بشرویه ۷۰ درصد میزان تولید پسته استان را به خود اختصاص داده‌اند و با توجه به ظرفیت کشاورزی که در دشت سرایان وجود دارد باید از ظرفیت ارزشمند علم و تجربه انجمن پسته ایران استفاده شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: ۱۳۰ پروانه بهره‌برداری بنتونیت در این استان صادر شده که ۶۰ پروانه مربوط به شهرستان سرایان است.

عباس جرجانی افزود: در خراسان جنوبی به عنوان زادگاه اصلی و یکی از پتانسیل‌های بنتونیت کشور ۴۷ میلیون تن ذخیره قطعی بنتونیت شناسایی شده است.

وی برداشت سالانه بنتونیت در این استان را ۱.۳ میلیون تن اعلام کرد و گفت: از این میزان ۶۳۰ هزار تن برداشت سالانه و ۲۰ میلیون تن از ذخایر شناسایی شده مربوط به شهرستان سرایان است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: با صرف هزینه ۱۵ تا ۲۰ درصد در واحد خردایش که امروز تفاهم‌نامه آن امضا شد، ۷۰ برابر ارزش سرمایه‌گذاری را بالا خواهیم برد.

در این نشست چهار تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در زمینه معدن، انرژی خورشیدی و توسعه روستایی با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۵۲۲ میلیارد تومان در خراسان جنوبی امضا و مبادله شد که سه تفاهم‌نامه مربوط به شهرستان سرایان و یک تفاهم‌نامه درخصوص روستاهای استان است.

همچنین برنامه‌ریزی علمی، تخصصی و کارشناسی شده برای کشت پسته در خراسان جنوبی با بهره‌گیری از ظرفیت انجمن پسته ایران دستور کار دیگر نشست ستاد توسعه خاوران بود که مورد تاکید استاندار و اعضای ستاد قرار گرفت.

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *