نگاه ویژه مجلس به افزایش مراودات تجاری ایران و برزیل

نگاه ویژه مجلس به افزایش مراودات تجاری ایران و برزیل

نگاه ویژه مجلس به افزایش مراودات تجاری ایران و برزیل

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه مجلس نگاه و تاکید ویژه ای به افزایش مراودات تجاری ایران و برزیل دارد،‌ گفت: به همین منظور، تسهیل شرایط برای فعالیت بدون دغدغه تجار ۲ کشور امری ضروری است.

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد جواد عسکری در نشست اتاق بازرگانی ایران و برزیل که با حضور سفیر برزیل در ایران برگزار شد با اشاره به اینکه در فضای فعلی فشار حداکثری دشمن، ‌هرچه بیشتر بتوانیم مراودات تجاری و اقتصادی را تقویت کنیم و یا تراز تجاری را افزایش دهیم، عملکرد بهتری از خود نشان خواهیم داد، اظهار داشت: بنابراین باید هدفمند و با برنامه ریزی مشخص به همان میزان که واردات انجام می‌دهیم، صادرات داشته باشیم تا از این مسیر ارزآوری کنیم.

لزوم استفاده از تمام ظرفیت های صادراتی کشور

وی افزود: برزیل به شدت به اوره، خرما، کشمش و دیگر محصولات اورگانیک ایران از جمله پسته و گل محمدی نیاز دارد و باید از تمام ظرفیت های صادراتی کشور استفاده کنیم و در این راستا به نقاط ضعف خود از جمله بسته بندی در حوزه صادرات توجه کرده و ایرادات خود را رفع کنیم.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این کمیسیون به دنبال تسهیل شرایط صادرات هستیم، عنوان کرد: باید نیاز خود را احصاء کرده و تولیدات ارزشمند کشور را صادر کنیم و برآوردها نشان می دهد در حوزه صادرات خرما، انجیر، پسته، انار، زعفران و محصولات مشابه می توانیم مسیری را پیش گیریم که بی نیاز از صادرات نفت باشد.

عسکری با اشاره به اینکه فضای کشت زعفران در ایران حالت اپیدمی پیدا کرده است، گفت: در هر نقطه ای شرایط اقلیمی اجازه دهد کشت زعفران داریم و 90 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود ولی سود آن را امارات می برد چراکه امارات زعفران فله را از ایران خریداری کرده و به بهترین آن را بسته بندی و صادر می کند.

وی با تاکید بر جایگاه ویژه محصولات اورگانیک در سبد سلامت مردم و نگاه ویژه دنیا به این مهم، خاطرنشان کرد: هر کشوری بتواند محصولات اورگانیک تولید کند حتما می تواند ارزآوری داشته باشد؛ ایران بزرگ‌ترین تولید اورگانیک پسته، انجیر، کشمش و دیگر محصولات مشابه را دارد اما در زمینه صادرات به شکل مطلوب برنامه ریزی و عمل نکرده ایم.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز در حوزه لبنیات، روس ها به لبنیات ایران علاقه‌مند هستند اما هیچ برنامه ای در وزارت جهاد کشاورزی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه وجود ندارد، اظهار داشت: با توجه به هماهنگی بین دولت و مجلس می توان با یک برنامه مشخص، خلا قانونی موجود را در این زمینه مرتفع ساخت.

استفاده از ظرفیت وزارت امور خارجه در حوزه تسهیل و توسعه صادرات

عسکری با تاکید بر اینکه بر اساس رایزنی های صورت گرفته با وزیر امور خارجه قرار بر این شده است که از ظرفیت دیپلماسی این وزارتخانه در مسیر تسهل و توسعه صادرات استفاده شود، بیان کرد: همسایگان ایران در منطقه با جمعیتی 400 میلیونی به صادرات کشور ماه علاقه‌مند هستند و نباید اقتصاد ایران چنین فرصتی را از دست دهد.

وی با اشاره به اینکه مراودات سیاسی و اقتصادی بین ایران و برزیل از ابتدا شرایط مطلوبی داشته است، گفت: به طور حتم مجلس شورای اسلامی کمک خواهد کرد تا این مروادات بهتر از قبل پیش برود و نگاه مجلس شورای اسلامی به فضای تجاری دو کشور اینگونه است که تجار ایرانی و برزیلی به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و در قالب یک نقشه راه مشخص فعالیت ها را پیش ببرند.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی افزود: امیدوار هستیم فضای تجاری در ایران و برزیل به گونه ای تسهیل شود که تجار دو کشور بدون دغدغه فعالیت کنند و در حوزه تهاتر کالا هم دولت برزیل و هم ایران باید بتوانند هرچه سریع تر همکاری های خود را مدنظر قرار دهند و اینگونه بتوانیم تحریم های آمریکا را با شکست مواجه کنیم.

باید تراز تجاری ایران و برزیل در یک سطح قرار گیرد

عسکری با بیان اینکه تراز تجاری باید در یک سطح نزدیک به هم قرار گیرد تا همان مقدار که کالا به برزیل صادر می‌کنیم،‌ به همان میزان نیز واردات انجام دهیم، گفت: مراودات تجاری دو کشور باید به یک فرهنگ تبدیل شود و در حوزه کشاورزی فضای کشت فرا سرزمینی در برزیل فراهم شود و در حوزه صنعت، ‌آموزش و سایر حوزه های اقتصادی با برنامه مشخص بین نمایندگان مجلس دو کشور جلساتی برگزار شود و تبادل اطلاعات صورت گیرد.

وی با تصریح اینکه آمریکا هرچه توان داشته در حوزه تحریم اعمال کرده و راهی جز مذاکره پیش رو نخواهد بود، گفت: با تدبیر رهبر معظم انقلاب اتفاقات بسیار خوبی رخ خواهد داد.

امکان پیاده سازی برخی مدل های حوزه کشاورزی برزیل در ایران

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی مدل ها و رهیافت ها در حوزه کشاورزی برزیل می‌تواند در ایران پیاده شود و همچنین 2 دولت ایران و برزیل می‌توانند کمک کنند تا واردات از طریق تشکل های کشاورزی صورت گیرد، بیان کرد: با کمک اعتبارات دولتی و نظارت دقیق باید در این راستا حرکت کنیم.

عسکری ادامه داد: علاوه بر موارد اشاره شده ایران و برزیل در حوزه کشاورزی ظرفیت های متعددی دارند در حوزه زیست محیطی دو کشور می‌توانند تبادلات اطلاعات لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *