هدایت ۵‌هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان مردمی به سوی طرح‌های صنعتی

هدایت ۵‌هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان مردمی به سوی طرح‌های صنعتی

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «سیدرضا فاطمی‌امین» در نشست هم‌اندیشی با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: ساز و کارهای جدیدی به عنوان الگوی مدیریت بازار طراحی شده و از تصمیمات روزمره، مقطعی و موردی به حالت سیستمی می‌رسیم که این الگو تا آخر امسال اکثر محصولات را در بر خواهد گرفت.

وی گفت: ساختار بازار از عوامل مرتبط با بروز و تشدید تورم است، برنامه‌ای برای مدیریت بازار داریم که اثرات تورمی مرتبط با ساختار بازار را کاهش خواهد داد.

قطع ارتباط دلار با کالای داخلی

فاطمی‌امین همچنین در خصوص بازار ارز و تاثیر قیمت‌های خارجی بر کالاهای داخل، تصریح‌کرد: باید تلاش کنیم ارتباط دلار با قیمت‌های بازارهای داخلی را قطع و با عوارض پلکانی این ارتباط را اصلاح کنیم و اجازه ندهیم رانت‌های ارزی به داخل منتقل شود.

وی اضافه‌کرد: روی صادرات تمرکز جدی داریم و می‌خواهیم در ۶ ماهه دوم سال حدود پنج میلیارد دلار بیش از مدت مشابه سال قبل صادرات انجام شود.

اجرای طرح صندوق‌های ارزی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه اجرای طرح صندوق‌های ارزی جزو پروژه‌های آینده ما خواهد بود، بیان‌داشت: مردم دلارهای خود را در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری خواهند کرد و ما نیز این منابع را در توسعه تجارت خارجی کشورمان مصرف می‌کنیم.

وی همچنین در خصوص اصلاح ساختار تنظیم بازار، گفت: روش‌های قبلی از قبیل بازرسی و نظارت تاثیرهای مقطعی دارند، ما می‌خواهیم هم‌زمان با این روال و تفویض اختیار تنظیم بازار محصولات کشاورزی دامی و باغی به جهاد کشاورزی، اصلاح ساختارهای جدی در حوزه مدیریت بازار را دنبال و الگوی جدید مدیریت بازار را اجرا کنیم.

وی این مدیریت را در دو حوزه کالاهای پایه و مصرفی برشمرد و افزود: ساز و کارهای جدیدی طراحی شده و از تصمیمات روزمره، مقطعی و موردی به حالت سیستمی می‌رسیم و این الگو تا آخر امسال اکثر محصولات را در بر خواهد گرفت.

فاطمی امین درباره تنظیم بازار بخش خدمات نیز گفت: حوزه خدمات، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و همواره ۵۰ درصد تورم در این حوزه اتفاق می افتد؛ برای تنظیم بازار خدمات نیز برنامه‌ای یک‌ساله داریم که تا شهریور ماه سال آینده نهایی و اجرا خواهد شد.

ساخت ۱۱هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی تولید برق

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد برق کشور در بخش صنعت، معدن و تجارت مصرف می‌شود، تصریح‌کرد: برق در واقع بخش بالادستی فولاد و پتروشیمی است، در راستای افزایش و مدیریت تولید برق تعامل بسیار خوبی با ستاد اقتصادی دولت و وزارتخانه های نفت و نیرو داریم و احداث ۱۱ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی برای تولید برق را در توافق با وزارت نیرو شروع کرده‌ایم.

تامین مالی زنجیره‌های تولیدی

وی درخصوص تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، اظهار داشت: تامین مالی زنجیره‌های تولیدی را تا دو ماه آینده عملیاتی خواهیم کرد.

فاطمی‌امین در خصوص بورس و راهکارهای موفقیت در بورس کالا، گفت: واحدهای بورسی را باید به صورت درست در بورس کالا قرار دهیم و امکان اجرای قاعده‌های بورسی را داشته باشیم تا قاعده‌ها یکپارچه شود و زیرساخت لازم برای اجرای قواعد نیز فراهم آید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: در الگوی جدید مدیریت بازار ۲۵ قاعده وجود دارد که از زیرساخت‌های بورس کالا استفاده می‌کنند.

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *