هفت مصوبه کارگشای دولت سیزدهم برای رونق بخشی صنعت، معدن وتجارت بوشهر

هفت مصوبه کارگشای دولت سیزدهم برای رونق بخشی صنعت، معدن وتجارت بوشهر

هفت مصوبه کارگشای دولت سیزدهم برای رونق بخشی صنعت، معدن وتجارت بوشهر

بوشهر-ایرنا- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: در جریان ششمین سفر استانی رئیس جمهوری و هیات دولت سیزدهم به این استان هفت مصوبه مهم و کارگشا برای بخش صنعت، معدن و تجارت این استان به امضا رسید که باعث رونق این بخش خواهد شد.

به گزارش ایرنا، سید حسین حسینی روز سه‎ شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در این سفر که جمعه ۱۶ مهرماه جاری با حضور شماری از وزیران و معاونان رئیس جمهوری برگزار شد، پیشنهاد و درخواست‌ها در حوزه صنعت، معدن و تجات این استان مورد بررسی، رسیدگی و سپس در حضور مقام‌های ارشد کشور و استان بوشهر توافق لازم پیرامون آنها صورت گرفت.

وی بیان کرد: نخستین مصوبه این سفر اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان به منظور ایجاد و تکمیل زیر ساخت های داخل منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر است که ۵۰ درصد آن سهم شرکت شهرک‌های صنعتی ایران و ۵۰ درصد مابقی نیز سهم سازمان برنامه و بودجه کشور است که مدت زمان اجرای آن نیز امسال و سال آینده است.

حسینی ادامه داد: دومین مصوبه این سفر در بخش صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر نیز تامین منابع مالی جایگزینی شناورهای ساخت خارج با شناورهای تولید داخل کشور با در نظر گرفتن اولویت نسبت به سایر صنایع است که برای مدت سه سال، سالانه ۲۵۰میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی به این مصوبه اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: با توجه به تعطیلی یکی از واحدهای مهم تولیدی برای راه‌اندازی آن با توجه به اشتغال بالای طرح و پذیرش اولیه در بانک صنعت و معدن به صورت سندیکایی با مشارکت بانک‌های عامل مقرر شد بانک‌های یاد شده نسبت به تامین مالی این واحد به مبلغ یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مشارکت کنند.

حسینی اظهار داشت: همچنین با توجه به محدودیت‌های موجود در منابع بانک‌های تخصصی نظیر صنعت و معدن، توسعه تعاون، توسعه صادرات و کشاورزی استان بوشهر و برای استفاده از حساب‌های شرکت‌های دولتی این استان و گردش حاصل از منابع آنها برای افزایش تسهیلات بانکی، پیشنهاد لازم مبنی بر تکلیف انتقال بخشی از گردش مالی صنایع و شرکت‌های دولتی به حساب‌های بانکی در استان‌های محل استقرار آنها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ ارائه شده است.

وی گفت: همچنین از محل دیگر مصوبه این سفر مقرر شد سرمایه گذاری مستقیم یا به صورت مشارکتی با بخش خصوصی در زمینه تولید لاستیک، صنایع میان دستی و پایین دستی پتروشیمی و صنایع آهک در شهرستان‌های دارای نرخ بیکاری بالا در استان بوشهر از طریق ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، ایمیدرو و دیگر سازمان‌های توسعه ای اقدام شود.

حسینی افزود: تامین مالی و پرداخت تسهیلات سرمایه ثابت و در گردش برای ۹ طرح اولویت دار در استان بوشهر از طریق بانک صنعت و معدن، ملی، تجارت و ملت و تامین مالی برای سایر واحدها و طرح‌های تولیدی از دیگر مصوبه‌‏‎های ششمین سفر استانی رئیس جمهوری و هیات دولت سیزدهم به استان بوشهر است.

وی اظهار کرد: در زمینه حمایت از واحدهای تولیدی و ایجاد زیر ساخت‌های مورد نیاز سرمایه‌گذاری صنعتی، معدنی و تجاری در این استان و تسهیل تجارت نیز در زمینه برق، آب و گاز پیشنهادهایی ارائه شده که در مصوبات مرتبط با وزارتخانه های مربوطه لحاظ شده است.

رئیس جمهوری به همراه اعضای هیات دولت و در قالب ششمین سفر استانی دولت سیزدهم صبح روز جمعه ۱۶ مهرماه وارد استان بوشهر شد و در فرودگاه بین المللی استان مورد استقبال مسئولان قرار گرفت.

در ششمین استانی سفر هیات دولت به استان بوشهر ۶ وزیر کابینه دولت سیزدهم، شامل وزیر کشور، راه و شهرسازی، نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و اقتصاد و دارایی رئیس جمهوری را همراهی کردند.

براساس برنامه ریزی انجام شده وزیر نیرو به شهرستان‌های دشتی و تنگستان، وزیر جهاد کشاورزی در شهرستان‌های بوشهر و دشتستان و وزیر اقتصاد و دارایی به شهرستان‌های گناوه و دیلم سفر کردند و وزیر راه و شهرسازی نیز روز پنجشنبه به شهرستان های عسلویه، کنگان و دیر سفر کرد و پروژه های زیربنایی این مناطق را مورد بازدید قرار داد.

وزیران یادشده که معین دولت بودند علاوه بربررسی میدانی مسایل و مشکلات شهرستان ها در نشست شورای اداری شرکت کردند و دیدارهایی با اقشار مختلف مردم و خانواده‌های شهدا و ایثارگران داشتند.

همچنین محمد اسلامی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی،دکتر انسیه خزعلی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهوری و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز در بازدیدها ، دیدارها و جلسات سفر رئیس جمهوری به استان بوشهر آیت الله رئیسی را همراهی کردند.

بازدید از شرکت صنعتی دریایی ایران ( صدرا)، منطقه ویژه اقتصادی و اسکله شهید محلاتی ، دیدار با نخلداران اهرم مرکز شهرستان تنگستان، بازدید از موزه شهید رئیسعلی دلواری، پروژه راه آهن بوشهر- شیراز – عسلویه و نیروگاه اتمی بوشهر و حضور در نشست شورای اداری و نخبگان استان و نشست خبری برنامه های رئیس جمهوری در سفر به بوشهر بود.

در این سفر هیات دولت سیزدهم ۱۱۱ طرح و توافقنامه برای محرومیت زدایی، توسعه زیرساختی و رونق اقتصادی استان بوشهر تصویب کرد که باعث امیدواری مردم این استان شده است.

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *