۱۶ معدن سیلیس در آذربایجان غربی فعال است

۱۶ معدن سیلیس در آذربایجان غربی فعال است

غلامرضا بابایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ذخیره قطعی این معادن، ۱۴ میلیون و ۲۴۸ هزار تن بوده و یک واحد فرآوری سیلیکون متال نیز برای تولید این ماده در آذربایجان غربی فعالیت دارد.

وی اضافه کرد: در منطقه زرآباد شهرستان خوی، یک معدن سیلیس درجه یک با استخراج اسمی سالانه بیش از ۱۶ هزارتن و ذخیره قطعی ۲ میلیون و ۲۴۲ هزار تن با خلوص ۹۹ درصدی وجود دارد که ظرفیت بسیار بالایی برای سرمایه گذاری و تولید سیلیکون متال دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی ادامه داد: مدیران این معدن نیز در راستای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی استان پس از ایجاد واحد فرآوری و دانه بندی، در صدد ایجاد واحد تولید سیلیکون متال با جذب سرمایه گذار خارجی هستند.

بابایی گفت: لازمه اجرای این مهم همکاری و همت همه جانبه دستگاه های دولتی، بانکی و بخش خصوصی است.

وی افزود: با اجرای این طرح علاوه بر جلوگیری از خروج ارز و خام فروشی به حد صادرات، ارز آوری و ایجاد زنجیره ارزش برای این ماده معدنی فراهم می شود.

هم‌اکنون نیاز کشور به سیلیکون متال ۱۶ هزار تن است که از خارج کشور وارد می‌شود که در صورت راه اندازی و بهره برداری از واحدهای فرآوری سیلس بخصوص سیلیکون متال در داخل هم از واردات سیلیکون متال مورد نیاز کشور هم از خروج ارز از کشور بطور چشمگیری جلو گیری خواهد شد.

انتظار می رود توسعه این بخش در سال های آینده چشم انداز مثبتی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی به همراه داشته باشد.

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *