ابلاغ آیین نامه تهاتر کالا با کشور‌های همسایه طی روزهای آینده

ابلاغ آیین نامه تهاتر کالا با کشور‌های همسایه طی روزهای آینده

ابلاغ آیین نامه تهاتر کالا با کشور‌های همسایه طی روزهای آینده

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از ظرفیت صادرات ۱۰۰ میلیارد دلاری ایران به کشور‌های همسایه و هند و چین خبر داد و گفت: آیین نامه تهاتر کالا با کشور‌های همسایه تدوین شده و ظرف روز‌های آینده ابلاغ خواهد شد.

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علیرضا پیمان پاک در نشست هم اندیشی اعضای اتاق‌های بازرگانی و جمعی از صادرکنندگان که با حضور وزیر صنعت برگزار شد گفت: از 2238 میلیارد دلار حجم واردات کشور‌های همسایه و همسو، سهم ایران بسیار پایین است امیدواریم صادرات را به میزان 35 میلیارد دلار رشد دهیم؛ این در حالی است که طرفیت صادرات 100 میلیارد دلاری به کشور‌های همسایه، هند و چین وجود دارد.

وی اضافه کرد: ارتباط نزدیک با نقش آفرینان حوزه تجارت در دستور کار سازمان توسعه تجارت ایران قرار دارد تا سیاست‌های وزارت صمت در حوزه تجارت با کمک ذی نفعان عملیاتی شود.

پیمان‌پاک افزود: برنامه وزارت صمت با کمک اتاق و فعالان اقتصادی تدوین شده و هدف‌گذاری انجام شده امروز ارایه می‌شود و در قالب نظرخواهی از فعالان اقتصادی، اجرایی و اصلاح خواهد شد.

وی گفت: هماهنگی سیاست‌های تجاری و ارزی در دستور کار است که طی 4 سال آتی صادرات ایران را به 70 میلیارد دلار خواهد رساند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت افزود: اولویت بندی صادرات را صورت دادیم و با توجه به محدودیت منابع همه تمرکز را بر کشور‌های همسایه، چین و هند خواهیم گذاشت.

پیمان‌پاک گفت: تسهیل تجاری، انعقاد تعرفه‌های ترجیحی، ایجاد مسیر سبز گمرکی، ساز و کار مالی، شبکه توزیع و بازاریابی و کانال‌های دوجانبه پولی برای تسهیل تجاری مدنظر قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: کشور‌های هدف و محصولات مزیت دار صادراتی به دقت بررسی شده و مدیریت زنجیره تامین را در دستور کار قرار خواهیم داد به نحوی که در قالب آن 35 میلیارد دلار صادرات را محقق خواهیم کرد و نقدینگی بانک‌ها را به این سمت هدایت خواهیم کرد.

پیمان‌پاک گفت: زنجیره سازی بین المللی را در دستور کار قرار خواهیم داد و امکان تهاتر را با توجه به آیین نامه ابلاغی وزارت صمت که در روز‌های آینده در حوزه تهاتر ابلاغ می‌شود، فراهم خواهیم کرد. ضمن اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز مورد تمرکز قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین گفت: آیین نامه تهاتر کالا با کشور‌های همسایه و هند و چین تدوین شده و ظرف روز‌های آینده ابلاغ خواهد شد که تلاش می‌کنیم از این ابزار برای گسترش تجارت خارجی کشور استفاده کنیم.

پیمان پاک گفت: تقویت صندوق ضمانت صادرات ایران در دستور کار است و از ظرفیت این صندوق در حوزه گشایش ال سی دوجانبه بهره خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: 14 طرح زیرساختی تعریف شده تا در قالب آن تجارت را گسترش دهیم؛ ضمن اینکه 11 دالان تجاری را میان ایران و سایر کشور‌های دنیا از جمله روسیه تعریف کرده ایم که عملیاتی شدن آن منجر به رونق تجارت دوجانبه خواهد شد؛ ضمن اینکه کنسرسیوم‌های صادراتی نیز تشکیل خواهد شد و گلوگاه‌های پیش روی تجارت هم برطرف خواهد شد.

پیمان‌پاک گفت: دالان‌های تجاری به صورت هردو ماه یک بار پایش می‌شود؛ ضمن اینکه تسهیل تجاری، انعقاد تعرفه‌های ترجیحی، ایجاد مسیر سبز گمرکی، ساز و کار مالی، شبکه توزیع و بازاریابی و کانال‌های دوجانبه پولی برای تسهیل تجاری مدنظر قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *