ایجاد ابرسامانه‌ای در سطح کلان برای افزایش شفافیت و جلوگیری از فساد

ایجاد ابرسامانه‌ای در سطح کلان برای افزایش شفافیت و جلوگیری از فساد

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در یکی از جلسات هیات دولت با بیان این‌که مسوولان دستگاه‌های اجرایی، برای اصلاح ساختارهای فسادآفرین و قطع کردن دست‌های پنهان رانت و فساد، اقدام کنند، تاکیدکرد: بی‌تردید برخورد و مبارزه با رانت و ویژه‌خواری‌ها ما را به اجرای عدالت نزدیک‌تر می‌کند.

آیت‌الله رییسی با اشاره به اهمیت توجه به عدالت و عدالت‌خواهی و تاکید رهبر معظم انقلاب در این خصوص، اظهار داشت: باید هر لایحه و بخشنامه‌ای در دولت یک پیوست عدالت داشته باشد و در همه بخش‌های دولت این موضوع مورد توجه جدی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه مکمل اجرای عدالت، مبارزه با فساد و بسترهای فسادزا است، خاطرنشان‌کرد: اعضای دولت برای اینکه ساختارهای فسادزا از بین برود باید بازنگاهی در مجموعه دستگاه خود انجام دهند و برای اصلاح ساختارهای فساد آفرین و قطع کردن دست‌های پنهان رانت و فساد اقدام کنند.

در این زمینه «سید حسین حسینی‌شاهرودی» دبیرکل انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ایران به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: بهبود حوزه فضای کسب و کار جزو توصیه‌های مکرر رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته بوده و قوانین بالادستی زیادی در همین زمینه وجود دارد، اما دستگاه های اجرایی آنگونه که شایسته است به این موضوع نپرداخته‌اند.

وی بیان‌داشت: امروز شاهد رتبه سه رقمی ایران در بین کشورها در حوزه بهبود فضای کسب و کار هستیم که رتبه مناسبی نیست.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه ساماندهی حوزه اقتصادی از واجبات است، تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی در کشور شکل نگرفته و به استحکام نظام اقتصادی نخواهیم رسید مگر با یک انسجام و اینکه کل اقتصاد کشور را به شکل کلان و یکپارچه دیده، حوزه‌های مختلف آن را در یک پازل قرار داده و این پازل را در یک بازه زمانی محدود کامل کنیم.

وی تصریح‌کرد: در این راستا اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح نظام پولی و ارزی کشور، اصلاح نظام واردات و صادرات، اصلاح نظام گمرکی، اصلاح نظام تولید و همچنین حمایت از تولید داخلی، مورد نیاز است.

حسینی‌شاهرودی افزود: همه موارد یاد شده دارای قوانین و مقررات است اما مشکل آنجاست که بسیاری از این قوانین باید اصلاح شود، برخی از این قوانین مربوط به قبل از انقلاب یا دوران دفاع مقدس و شرایط خاص جنگی کشور است و به‌روز نشده و علاوه بر آن مشکلات عدیده و مفسده‌های زیادی وجود دارد که همه اینها مغایر رونق کسب و کار است.

وی ادامه‌داد: در خصوص مجوزها گاهی اوقات شاهدیم برای یک واحد تولیدی تا ۵۶ مجوز از سوی دستگاه‌های مختلف داده می‌شود و همچنین شفافیتی در کشور وجود ندارد.

دبیرکل انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ایران گفت: افزون بر ۱۵۰ سامانه در سازمان‌ها و دوایر دولتی وجود دارد که خاک می‌خورد و به هیچ عنوان از آنها استفاده نمی‌شود، به‌طور مثال ۱۸ سامانه در وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌های تابعه آن اعم از سامانه‌های پولی، بانکی، گمرکی و غیره به خوبی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

وی تاکید کرد: بسیاری از این سامانه‌ها باید به صورت برخط با دیگر سامانه‌ها و حوزه‌ها ارتباط داشته باشند، به‌طور مثال تعداد قابل توجهی از دستگاه‌ها باید به سامانه نظام جامع مالیاتی و سامانه گمرکی متصل باشند و اطلاعات بدهند تا در حوزه‌های مختلف کسب و کار نظیر صادرات، واردات، ترخیص کالا، ارسال کالا، تامین ارز و غیره تسریع شود.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بزرگ‌ترین کاری که دولت سیزدهم می‌تواند انجام دهد، ایجاد ابرسامانه‌ای تحت نظارت ریاست جمهوری است که زمینه و زیرساخت فنی آن نیز مهیاست اما تاکنون عملیاتی و اجرایی نشده است.

وی اضافه‌کرد: این ابرسامانه می‌تواند ارتباط بین‌دستگاهی را به صورت برخط شکل داده و به افزایش شفافیت، سرعت و سلامت همچنین جلوگیری از فساد بیانجامد.

حسینی‌شاهرودی با اشاره به کشور گرجستان، خاطرنشان‌کرد: در این کشور عده‌ای جوان وارد دولت شدند و با ایجاد سامانه‌های مختلف توانستند شفافیت بالایی را در امور اقتصادی رقم بزنند، به‌طوری که امروز رتبه این کشور در حوزه کسب و کار تک رقمی شده است.

وی تصریح‌کرد: ما نیز قادر به انجام این مهم هستیم، اما باید اراده‌ای وجود داشته باشد و این اراده توسط پاک‌دستان محقق خواهد شد.

این مقام صنفی، علت اینکه تاکنون چنین سامانه‌ای در دولت اجرایی نشده را وجود افرادی ناپاک در حاشیه دولت‌ها عنوان کرد که ایجاد فساد می‌کردند و با اجرایی شدن این سامانه‌ها امکان رانت و فساد از آنان گرفته می‌شد.

وی تاکیدکرد: در دولت سیزدهم که پاکدامنی و مبارزه با فساد را در دستور کار خود دارد، با راه‌اندازی چنین سامانه‌ای می‌توان رشد جهشی در حوزه کسب و کار و بهبود فضای کسب و کار را رقم زد.

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *