دستگاه بادکن پت

دستگاه بادکن پت

در پروسه تولید بطری‌ها و شیشه‌های پلاستیکی، ماده خام طی فرآیندی خاص با باد پرشده و شکل بطری‌مانند پیدا می‌کند. این کار با کمک دستگاهی مخصوص انجام می‌شود که در اصطلاح بادکن پت نام دارد. این دستگاه با اعمال فشار باد، شکل موردنظر بطری یا شیشه را به مواد خام پلاستیکی می‌دهد. در ادامه با عملکرد، کاربردها و فرآیند استفاده از این دستگاه آشنا خواهید شد.

دستگاه بادکن پت

بادکن پت چیست؟

بادکن پت یا بادکن جار، دستگاهی است که برای تولید بطری‌های پت استفاده می‌شود. عملکرد این دستگاه از نام آن قابل‌تشخیص است. این دستگاه با کمک فشار باد و طی فرآیندی مکانیکی، مواد خامی که قصد تولید بطری پلاستیکی از آن را داریم به فرم معمول و کاربردی بطری‌ها درمی‌آورد. این دستگاه انواع مختلف بادکن دستی، بادکن اتومات و… دارد که عملکرد نهایی همه آن‌ها یکسان، اما طرز کار و چگونگی انتقال فشار باد و شکل دادن به بطری در آن‌ها متفاوت است.

عملکرد دستگاه بادکن

عملکرد دستگاه‌های بادکن به این صورت است که ابتدا، قطعات پیش‌ساخته پت یا بطری‌های پلاستیکی را داخل کوره مخصوص قرار می‌دهند. این قطعات در کوره تحت حرارت بالای سیستم گرمایشی قرار گرفته و تا دمای مشخصی گرم می‌شوند. این فرآیند به منظور افزایش انعطاف‌پذیری و شکل‌گیری بطری‌ها انجام می‌شود. درواقع زمانی که بطری‌ها تحت دمای بالا قرار می‌گیرند، انبساط آن‌ها امکان‌پذیر می‌شود.

قطعاتی که در کوره به دمای موردنظر رسیده‌اند، در ادامه خط تولید به دستگاه بادکن می‌رسند. در این دستگاه هر قطعه در محلی مشخص قرار گرفته و فشار باد به داخل آن دمیده می‌شود؛ این فشار باد قوی موجب شکل دادن بطری‌ها شده و قطعات پیش‌ساخته پت به بطری یا شیشه‌های مصرفی تبدیل می‌شود. دستگاه‌های بادکن قابلیت تنظیم فشار و دمای باد را دارند تا بطری‌های تولیدشده از نظر شکل، اندازه و… دقیقا مطابق با نیاز تولیدکننده باشند. در این مرحله، تولید بطری‌ها به اتمام رسیده و از خط خارج می‌شوند تا بطری‌های سالم از ناسالم تشخیص داده شوند. بعدازآن، بطری‌های سالم برای مراحل بعدی یعنی پر کردن با ماده موردنظر و بسته‌بندی آماده می‌شوند.

مزایای استفاده از دستگاه بادکن

بادکن پت، یک دستگاه کاربردی در تولید بطری‌های پلاستیکی است و باعث بهبود عملکرد و کارایی در کارخانجات تولید این محصول می‌شود. استفاده از این دستگاه مزایای زیادی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت تنظیم سرعت و فشار باد: دستگاه‌های بادکن جار یا پت چه در نوع اتومات و چه در نوع دستی، قابلیت تنظیم باد دارند. این قابلیت کمک می‌کند که باد با سرعت و فشار موردنظر داخل قطعات پیش‌ساخته وارد شود و قطعات شکل موردنیاز را به خود بگیرند.
  • افزایش سرعت تولید: باتوجه به اینکه این دستگاه‌ها فرآیند وارد کردن باد به داخل قطعات را به سرعت انجام می‌دهند، پروسه تولید نیز سریع‌تر شده و بطری‌ها در مدت‌زمان کوتاه‌تری آماده می‌شوند.
  • کاهش هدررفت مواد: با استفاده از دستگاه‌های بادکن هدررفت مواد خام اولیه تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند، زیرا احتمال خطا در استفاده دستگاه نسبت به عملکرد دستی پایین‌تر است. درواقع با کمک دستگاه‌ها، قالب‌ها دقیق و یکسان خواهند بود و شکل‌گیری بطری‌ها به‌درستی انجام می‌شود، درنتیجه دورریز نهایی محصول تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.
  • کاهش آلودگی: با استفاده از دستگاه‌های بادکن چه از نوع دستی و چه از نوع اتومات، آلودگی خط تولید تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.
  • کاهش هزینه‌ها: درنهایت استفاده از دستگاه بادکن پت، هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهد. در روش سنتی تولید بطری‌های پلاستیکی، بیشتر زحمت کار تولید و انتقال باد به عهده اپراتور یا کارگران خط تولید بود که این فرآیند را تک‌به‌تک و به صورت دستی انجام می‌دادند؛ اما دستگاه‌ها از هر نوع اتومات یا دستی، نیاز به کارگران خط تولید را تا حد زیادی کاهش داده و درنتیجه هزینه‌های تولید را پایین می‌آورند.

کاربرد دستگاه

کاربرد دستگاه بادکن پت

از دستگاه‌های بادکن پت در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. در مورد کاربرد این دستگاه می‌توان گفت، هر صنعتی که نیاز به بطری پلاستیکی داشته باشد و خط تولید این محصول را داشته باشد، به این دستگاه هم نیاز دارد. برخی از این صنایع عبارت‌اند از:

  • صنایع تولید آبمیوه و نوشیدنی: صنایع تولیدکننده آبمیوه و نوشیدنی یکی از مصرف‌کنندگان این دستگاه هستند. بیشتر کارخانجات تولید آبمیوه، خط تولید بطری‌های مخصوص نوشیدنی را نیز در اختیار دارند که در این پروسه، قطعاً به دستگاه بادکن جار یا پت نیاز دارند.
  • صنایع تولید روغن و چربی: از دستگاه بادکن پت برای تولید بطری‌های بسته‌بندی انواع روغن و چربی مانند روغن‌موتور، روغن‌های خوراکی و… استفاده می‌شود.
  • صنایع مواد غذایی: انواع محصولات و مواد غذایی که در بطری‌ها یا شیشه‌های پلاستیکی قرار می‌گیرند نیاز به استفاده از دستگاه بادکن پت یا جار در خط تولید خود دارند. ازجمله این صنایع می‌توان به کارخانجات تولید سس، کنسرو، رب و… اشاره کرد.
  • صنایع تولید محصولات بهداشتی و آرایشی: از دستگاه‌های بادکن پت در صنعت تولید محصولات آرایشی و بهداشتی هم استفاده می‌شود. انواع بطری‌های لوسیون، شامپو، کرم، صابو‌ن‌های مایع و… را می‌توان با کمک این دستگاه آماده کرد.
  • صنایع شیمیایی: از دستگاه‌های بادکن جار برای تولید محصولات شیمیایی و دارویی هم استفاده می‌شود. انواع شربت‌ها و ویتامین‌هایی که امکان بسته‌بندی آن‌ها با بطری‌های پلاستیکی وجود دارد را با کمک این دستگاه بسته‌بندی می‌کنند.

تفاوت انواع مختلف دستگاه بادکن پت

بادکن‌های پت به سه دسته اتومات، نیمه اتومات و دستی تقسیم می‌شوند. این دستگاه‌ها همگی به یک منظور استفاده می‌شوند اما طرز کار آن‌ها متفاوت است. در دسته اتومات کل پروسه حرارت دادن به قطعات پیش‌ساخته تا خروج بطری آماده از دستگاه به صورت اتومات و با تنظیمات اولیه انجام می‌شود اما در دستگاه‌های دستی، ورود از هر مرحله‌به‌مرحله دیگر از طریق اپراتورهای دستگاه انجام می‌شود. درواقع هدایت خط تولید به عهده اپراتور و صرفاً تولید و دمش باد به عهده دستگاه است. در نوع نیمه‌اتومات بخشی از پروسه که معمولاً در مرحله حرارت دادن است به صورت اتومات و با تنظیمات انجام‌شده و مرحله دمش در قطعات و تبدیل به بطری با هدایت اپراتور انجام می‌شود.

انواع دستگاه بادکن پت

جمع‌بندی

دستگاه‌های بادکن پت، جزو دستگاه‌های کاربردی در صنایع مختلف هستند که به سرعت‌عمل صنایع و تولید محصولات باکیفیت‌تر کمک می‌کنند. درصورتی‌که دارای کارگاه تولیدی هستید و این دستگاه در صنعت شما هم کاربرد دارد، برای خرید آن می‌توانید به سایت گروه تولیدی صنعت‌کاران پارس مراجعه کنید. گروه تولیدی صنعت‌کاران تولیدکننده انواع دستگاه‌های بادکن پت، پرکن و… است و ضمن خریدی راحت و مطمئن می‌توانید از راهنمایی کارشناسان آن‌ها برای تهیه بهترین محصول نیز استفاده کنید.

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *