شیوا: دیگر قیمت خودرو به من ارتباطی ندارد/ مردم مرا حلال کنند

شیوا: دیگر قیمت خودرو به من ارتباطی ندارد/ مردم مرا حلال کنند

شیوا: دیگر قیمت خودرو به من ارتباطی ندارد/ مردم مرا حلال کنند

رئیس شورای رقابت در پایان ماموریت خود در این شورا از مردم حلالیت طلبید و گفت: دیگر قیمت خودرو به من ارتباطی ندارد و این موضوع را از رئیس جدید شورای رقابت بپرسید.

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، رضا شیوا امروز در نشست خبری با اعلام این خبر که امروز پایان دور دوم این شورا و حضور بنده در این مجموعه است، اظهار داشت: فردا با حضور وزیر اقتصاد ترکیب شورای رقابت دستخوش تغییراتی خواهد شد.

*دیگر قیمت خودرو به من ارتباطی ندارد

وی در ابتدای صحبت خود در این نشست خبری به ارائه گزارشی در مورد عملکرد شورای رقابت در طول چند سال اخیر پرداخت و افزود: قرار بود در پایان شهریورماه و با تعیین تورم بخشی شورا نسبت به قیمت گذاری جدید خودرو برای پاییز اعلام نظر کند که به نظر می رسد دیگر نباید این سوال از من پرسیده شود چرا که قیمت خودرو به من ارتباطی ندارد و رئیس جدید شورای رقابت باید در این خصوص تصمیم گیری کند.

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه شاید اصلا رئیس جدید بخواهد این مدل قیمت گذاری را تغییر دهد و برنامه دیگری را در دستور کار خود قرار دهد، گفت: قیمت گذاری با روش فعلی باید براساس تورم بخشی که از بانک مرکزی اعلام می شود صورت گیرد. در حال حاضر هنوز بانک مرکزی تورم را به شورای رقابت اعلام نکرده و ممکن است تا پایان مهرماه طول بکشد.

شیوا در خصوص نحوه قیمت گذاری خودرو که این روزها با مخالفت های جدی روبرو شده است، گفت: آنچه مشخص است در قرعه کشی هیچ کس دخالت و نفوذی ندارد ولی پیش از این زمانی که فروش خودرو از طریق سایت انجام می شد دائم با شکایت و اعلام مشکل از سوی مردم مواجه بودیم در همین رابطه انتقادات وارده برای ایرادات قرعه کشی خودرو منطقی نیست؛ علاوه براین می گفتند نفوذ دلالان و رباطها در این روش وجود دارد که از نظر ما بهترین راه همان قرعه کشی است ولی اگر منتقدان شیوه جدیدی را پیشنهاد می کنند اعلام نمایند.

وی با اشاره به انتقاداتی مبنی بر عدم رقابتی شدن بازار خودرو با وجود دخالت شورای رقابت، گفت: این شورا نه جزو وظایفش بود که بازار را رقابتی کند و نه امکانش را داشت اگر قرار است بازار خودرو رقابتی شود نیاز به بستر و توجیه اقتصادی و سرمایه گذاری دارد که این موضوع وظیفه سازان گسشترش و وزارت صنعت است. بنابراین اگر زمانی بازار رقابتی باشد شورا نیز از آن خارج می شود و اینکه بگویند با حضور شورا سرمایه گذاران به بازار خودرو نمی آیند ادعای بیهوده ای است.

*خودروسازان می خواستند هزینه های سربار خود را با افزایش قیمت ها جبران کنند

رئیس شورای رقابت در ادامه صحبتهای خود با تاکید براینکه تمام تلاش خود را کردیم که انحصارگر نتواند قیمت خودرو را به مردم تحمیل کند، افزود: به هرصورت درکشوری که تورم تا 50 درصد است و همه چیز گران می شود طبیعی است قیمت خودرو افزایش یابد ما همواره سعی کردیم که قیمت منصفانه برای خودرو ها تعیین کنیم ولی به هرحال این افزایش قیمت مطلوب مردم نبود و در مواقعی حتی باعث شد مردم با شورای رقابت بد شوند.

شیوا تصریح کرد: ما نمی پذیریم که انحصارگر بخواهد هرچه هزینه اضافی دارد را از محل افزایش قیمت خودرو جبران کند متاسفانه مشکلات خودروسازان فراوان است و انها سرمایه گذاری و هزینه های نامرتبط زیادی دارند این درحالی است که خودروساز باید فقط در رشته خود فعالیت کند ولی شاهدیم آنقدر شرکتهای وابسته برای خود به وجود آورده اند که همچنان فعالیت اقتصادی برای آنها زیان ده است، اما چرا می خواهند این زیان را از جیب مصرف کننده پرداخت کنند.

وی درخصوص مصوبه اخیر شورای رقابت نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: نمی شود که خوردویی را اکنون برای فروش بگذارید که قیمت ان مشخص نباشد از سویی برخی خودروسازان به گونه ای پیش فروش می کنند که حتی طرح آن ممکن است دستخوش تغییر شود و این برای ما پذیرفته شدنی نیست خودروسازان در پیش فروش مشکلات زیادی دارند و این نوع پیش فروشها بهتر است انجام نشود. درصورتی که پیش فروش انجام نشود می توانند مشوقی برای افزایش فروش فوق العاده و عرضه بیشتر محصول به بازار ایجاد کنند تا در نهایت تعهداتشان کم شده و ظرفیت فروش فوق العاده افزایش پیدا کند.

رئیس شورای رقابت در پایان این نشست از مردم طلب حلالیت کرد و گفت: تمام سعی خود را کردیم تا مردم در بخش قیمت خودرو متضرر نشوند ولی درهر صورت نتوانستیم به رضایت آنها دست پیدا کنیم از همه مردم حلالیت می طلبم.

انتهای پیام/

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *