ضربه بحران زغال سنگ و برق چین به اقتصاد جهانی

ضربه بحران زغال سنگ و برق چین به اقتصاد جهانی

ضربه بحران زغال سنگ و برق چین به اقتصاد جهانی

افزایش شدید قیمت زغال سنگ و کمبود برق در چین، رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان را در سه ماهه سوم کند کرد و برآورد می‌شود که در سه ماهه چهارم این بحران به زنجیره های تامین جهانی سرایت خواهد کرد.

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، افزایش شدید قیمت زغال سنگ و کمبود برق در چین، رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان را در سه ماهه سوم کند کرد و برآورد می شود که در سه ماهه چهارم این بحران به زنجیره های تامین جهانی سرایت خواهد کرد.

پس از آنکه 60 معدن زغال سنگ در بزرگترین منطقه تولید کننده چین با وقوع سیل و رانش زمین مجبور به تعطیلی شدند و این موضوع بحران تامین انرژی را بدتر کرد، هفته گذشته، قیمت زغال سنگ در معاملات آتی چین به بالاترین رقم خود رسید.

در هفته گذشته هوای بیش از حد سرد در مناطقی از چین نیز قیمت زغال سنگ را به بالاترین رقم خود رساند در حالی که تقاضای برق افزایش یافت.

آژانس بین‌المللی انرژی: بحران انرژی بهبود اقتصاد جهان را تهدید می‌کندتشدید چالش انرژی در زمستان 2021| بحران کمبود برق در چین و گرانی و کمیابی گاز در اروپا

افزایش تقاضای برق به علت هوای سرد و بهبود صنایع پس از همه گیری کرونا منجر به کمبود زغال سنگ در این کشور شده و این امر نیز موجب خاموشی در حداقل 17 منطقه چین از ماه گذشته شده است.

بر اساس برآوردهای رویترز، قیمت معاملات آتی زغال سنگ چین، بیش از 200 درصد افزایش یافته است.

با ادامه کاهش دما در آخر هفته جاری میلادی، معاملات آتی زغال سنگ روز گذشته به رکورد جدیدی رسید.

کند شدن رشد اقتصادی چین و قطع برق در کارخانه های تولیدی، زنجیره های تأمین جهانی دیگری را که پیش از این به دلیل کمبود تراشه و تاخیر در حمل و نقل مواد اولیه مختلف دچار مشکل شده بودند، بیشتر به خطر می اندازد.

به عنوان مثال، شرکت هلندی فیلیپس روز دوشنبه هشدار داد که فروش سه ماهه سوم این شرکت "تحت تأثیر تشدید مسائل زنجیره تامین جهانی مانند کمبود قطعات الکترونیکی قرار گرفته است."

فرانس ون هوتن، مدیرعامل این شرکت گفت: بی ثباتی زنجیره تامین در سطح جهان تشدید شده است، که این امر منجر به طولانی شدن زمان تبدیل سفارشات زیاد ما به درآمد در سه ماهه سوم شده است و پیش بینی ما این است که این مشکل در سه ماهه چهارم ادامه یابد.

انتهای پیام/

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *