ضعف‌های زیرساختی؛ موانع تولید در شهرک صنعتی بشل سوادکوه‌شمالی

ضعف‌های زیرساختی؛ موانع تولید در شهرک صنعتی بشل سوادکوه‌شمالی

به گزارش ایرنا،علی رسولیان مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران امروز شنبه پس از بازدید از شهرک صنعتی بشل سوادکوه شمالی ، در نشستی که در سالن جلسات کارخانه فولاد بهمن برگزار شد ، پای درد دل صنعتگران نشست.

صنعتگران فعال در این شهرک در نشست با معاون وزیر صنعت که وی را دو تن از نمایندگان حوزه انتخابیه همراهی می کردند ، از نبود تصفیه خانه ، کمبود آب و نبود اینترنت به عنوان مهم ترین مشکلات خود یاد کردند.

رئیس هیات امنا شهرک صنعتی بشل و مدیر عامل کارخانه فولاد بهمن در این نشست گفت : شهرک صنعتی بشل ۲۴ سال قدمت دارد ، اما نمی دانیم چه زمانی به سن بلوغ خواهد رسید چون هنوز بسیاری از امکانات زیرساختی در این شهرک نیست و طرح توسعه هم برای آن تعریف نشده است تا بتوانیم برای سرمایه گذارانی که با لذت به این منطقه نگاه می کنند، زمین مهیا کنیم چرا که این منطقه می تواند در جذب سرمایه گذاران موثر باشد.

بهمن احمدی با اعلام اینکه آب شهرک صنعتی بشل با مشکل مواجه است، افزود : متاسفانه به دلیل عدم نظارت کافی در جاده سازی ها و نشست زمین ، شاهد آلودگی آب و هدر رفت ۳۰ درصدی آن هستیم.

وی ادامه داد : البته قرار بود هشت سال پیش مدیریت آب را برای اصلاح به هیات امنا تحویل دهند، اما تاکنون در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است.

احمدی دیگر مشکلات این شهرک را تعریض جاده به دلیل باریک بودن، سریز شدن فاضلاب تصفیه خانه به رودخانه و ایجاد مشکل زیست محیطی در بارندگی ها و نبود اینترنت اعلام کرد و خواستار تخصیص بودجه ملی برای این شهرک جهت رفع مشکلات شد.

مدیر شرکت سیم آبدیده بشل هم در این نشست خواست تا علاوه بر رسیدگی به تصفیه خانه نسبت به تعیین تکلیف زمین های راکد در این شهرک هم اقدام شود چرا که طبق قانون فردی که از زمین استفاده نمی کند، باید خلع ید شود.

ذکریایی افزود : تصفیه خانه شهرک صنعتی بشل دارای یکهزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز است و به دلیل آنکه در هنگام بارندگی ها فاضلاب سطحی به این تصفیه خانه وارد و ظرفیت آن را پر کرده و سرریز می کند.

فرماندار شهرستان سوادکوه شمالی نیز در این نشست بر ضرورت توسعه شهرک صنعتی بشل به دلیل واقع شدن در مسیر جاده ترانزیتی تاکید کرد و گفت : بسیاری از سرمایه گذاران علاقه مند هستند تا در این شهرک سرمایه گذاری کنند ، بنا بر این ما باید با هم افزایی بتوانیم برای طرح توسعه این شهرک و ایجاد اشتغال جدید و سرمایه گذاری گام های موثری برداریم.

سید محمد انصارالحسینی خواستار رفع مشکلات زیرساختی شهرک شد و افزود : هم اکنون ضعیف بودن اینترنت در این شهرک به یک چالش تبدیل شده که این موضوع هم باید حل و فصل شود.

وی با اظهار این که تصفیه خانه بشل بزرگ ترین تصفیه خانه شهرک های صنعتی مازندران است ، گفت : این تصفیه خانه باید در حد و اندازه خودش هم تجهیز شود و پیشنهاد سابق برای ساخت پیش تصفیه اجرایی گردد.

اعتبار ۱۲ میلیارد تومانی

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی مازندران نیز در این نشست با بیان اینکه در حال حاضر و از منابع داخلی ۱۲ میلیارد تومان برای حل مشکلات شهرک در نظر گرفته شده است ، گفت : تاکنون حدود پنج میلیارد تومان در حوزه زیرسازی و آسفالت معابر فاز یک این شهرک، هزینه شده است.

یاسر امینی با اعلام اینکه جمع آوری آب های سطحی و فیبر نوری در مرحله انتخاب پیمانکار است، افزود : کمتر از یک ماه طول می کشد تا پیمانکار انتخاب شود، بنا بر این این قول را می دهیم تا پایان امسال پاره ای از مشکلات این شهرک را رفع کنیم.

وی آمار شرکت های مستقر در شهرک صنعتی بشل را ۱۳۲ واحد اعلام کرد و گفت که در شهرک صنعتی بشل بیش از سه هزار و ۷۰۰ نفر مشغول فعالیت هستند.

امینی میزان تامین برق شهرک را ۵۷ مگاوات و آب را ۱۵۵ لیتر برثانیه برآورد کرد.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی مازندارن با بیان اینکه برای حل مشکل واحدهای راکد که دارای پروانه بهره برداری بوده اند ، اقداماتی در دست اجرا است ، گفت : با دستور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت دستور ابطال پروانه بهره برداری شرکت های راکد صادر شده است.

توجه به صنایع کوچک و تعیین تکلیف واحدهای راکد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این نشست با بیان اینکه امروزه اقتصاد کشور باتوجه به فشارهایی که در سطح بین المللی از طریق استکبار جهانی وجود دارد نیازمند تغییر و تحولات جدی است، گفت: قطعا اگر تولید را افزایش ندهیم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

علی رسولیان افزود : در طول ۲ سال گذشته انصافا تلاش های بخش تولید و فعالین اقتصادی منجر به توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال شده است.

وی با اعلام این که سال گذشته رشد صنعتی کشور بالغ بر هفت درصد بود ، گفت : البته مشکلاتی وجود دارد که باید برای رفع آنها تلاش شود.

و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اظهار این که صنایع کوچک به صورت جدی مورد توجه هستند ، گفت : در حوزه زیرساخت ها ما وظیفه داریم تا به میزان درخواست بخش خصوصی زمین تهیه کنیم.البته در برخی از استان ها مثل مازندران و شمال با کمبود جدی زمین مواجه هستیم که هدف ما در این استان افزایش سطح شهرک ها است ، بنا بر این از طریق منابع ملی و زمین هایی که در اختیار بخش خصوصی و ارگان ها است تعهد داریم تا بخشی را خریداری و به توسعه صنعتی کشور کمک کنیم.

وی از برنامه افزایش ۱۰ هزار هکتاری سطح شهرک های صنعتی کشور خبر داد و گفت : یکی از راهکارها هم برای حل مشکل کمبود زمین ، تعیین تکلیف زمین های واگذار شده راکد است.

رسولیان با بیان اینکه برای حل مشکل واحدهای راکد راهکارهایی اتخاذ شده است،گفت: در حال توافق با بانک ها هستیم تا بتوانیم منابع ۲۰۰ میلیارد تومانی را به صورت مشترک با بانک ها برای احیای زمین های راکد اختصاص دهیم، تا این واحدها هرچه زودتر فعال شوند.

او افزود : حل مشکل تصفیه خانه شهرک ها هم یکی دیگر از موضوعات جدی مورد توجه وزارت صنعت است و تاکنون ۲۳۵ تصفیه خانه در ۱۹۲ شهرک صنعتی کشور نصب و یا بهره برداری شده است.

رسولیان با اظهار این که برای حل مشکل تصفیه خانه شهرک صنعتی بشل هم کارشناسانی اعزام خواهند شد ، افزود : ما علاقه مند هستیم تا موضوع محیط زیست در مازندران و شهرک صنعتی بشل رعایت شود تا فعالین اقتصادی هم با آرامش بیشتری فعالیت کنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه وزارت صنعت به صورت جدی در حال پیگیری بنگاه های کوچک برای فعالین اقتصادی شرکت های دانش بنیان است ، گفت : امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم یکهزار واحد کارگاهی در سطح کشور را به بهره برداری برسانیم تا به اصناف تولیدی و واحدهای دانش بنیان کمک کنیم.

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *