فکر و ایده ناجی تولید در کردستان

فکر و ایده ناجی تولید در کردستان

به گزارش ایرنا، برای رفتن به بزرگترین شهرک صنعتی کردستان، باید از سنندج مسافت ۳۵ کیلومتر به سمت دهگلان را طی کنید و آنگاه از یک دور برگردان واقع در جاده ۲ بانده این مسیر وارد این مجموعه صنعتی شوید.

تا قبل از سال ۱۳۸۶ که دهگلان هنوز به شهرستان تبدیل نشده بود، آن را با نام شهرک صنعتی شماره ۲ سنندج می‌شناختند و بعدها به دلیل واقع شدن آن در محدوده اراضی شهرستان دهگلان با پیگیری فرماندار وقت و نماینده مردم شهرستان‌های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی عنوان آن تغییر کرد.

شهرک صنعتی دهگلان ۳۰۵ هکتار وسعت دارد که از این میزان ۱۷۰ هکتار آن زمین صنعتی بوده و تاکنون ۱۲۸ هکتار آن به سرمایه‌گذاران واگذار شده است. از واحدهای موجود در این شهرک صنعتی هفت واحد کانی غیرفلزی، ۱۰ واحد فلزی، ۲۰ واحد غذایی، ۲۸ واحد شیمیایی، هفت واحد سلولزی و پنج واحد برق و الکترونیک است.

یکی از واحدهای فعال و بزرگ در این شهرک صنعتی مجموعه ماشین سازی آگرین است که احداث آن به سال ۸۴ بر می‌گردد و طی این سال‌ها علی رغم تکانه‌های اقتصادی و بی ثباتی هایی که در این بخش پیش آمده نه تنها متوقف نشده بلکه توسعه هم پیدا کرده است.

وجود چنین واحدی بیانگر این است که در سخت‌ترین شرایط اقتصادی هم اگر فکر و مدیریت قوی و همراهی و هماهنگی در هر مجموعه تولیدی وجود داشته باشد، می‌توان موانع را از پیش‌روی خود برداشت و به تولید ادامه داد.

فکر و ایده ناجی تولید در کردستان

نرخ سود ۱۸ درصد در شرایط تورمی برای واحدهای تولیدی توجیه اقتصادی دارد

مجموعه ماشین سازی آگرین شامل واحدهای ریخته‌گری، تولید قطعات صنعتی و ماشین آلات، لوله و اتصالات، سیلو و تولید کاغذ و ساخته شده است.

۲ طرح تولید کاغذ و لوله و اتصالات هنوز در این واحد به بهره‌برداری نرسیده است و به گفته معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تا سال آینده واحد تولید کاغذ و تا یکی، ۲ ماه آینده هم واحد تولید لوله و اتصالات در مجموعه آگرین افتتاح می‌شود.

سرمایه‌گذار مجموعه ماشین‌سازی آگرین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا موفقیت امروز خود را نتیجه تسهیلاتی می‌داند که در اوایل دهه ۷۰ توسط بانک ملی به او پرداخت شد و از این طریق توانست فعالیت تولیدی خود را گسترش دهد.

عبدالله ترشکانی با اشاره به اینکه فکر باعث توسعه و پیشرفت می‌شود نه پول، اضافه کرد: وقتی تولیدکننده‌ای تسهیلاتی را که دریافت می‌کند فقط در بخش تولید هزینه کند بی‌شک هم در تولید و هم در بازپرداخت آن موفق عمل خواهد کرد.

وی افزود: در شرایط کنونی و با تورم ۲ رقمی موجود در کشور نرخ بهره ۱۸ درصد تسهیلات برای هر واحد تولیدی صرفه اقتصادی دارد و فقط لازمه آن مدیریت صحیح و استفاده بهینه از آن است.

پیمان الماسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: هر آنچه این مجموعه صنعتی نیاز داشته در اختیار او قرار داده و برای اجرای طرح‌های مذکور ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات هم به این واحد پرداخت شده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر ظرفیت سالانه این واحد صنعتی هزار و ۵۰۰ تن چدن، یک هزار تن آلومینیوم، ۶ هزار یاتاقان است و در طرح توسعه آن هم قرار شده سالانه ۱۰ هزار تن لوله و اتصالات و ۴۰ هزار تن کاغذ هم تولید کند.

مجموعه ماشین سازی آگرین چند سال گذشته واحدتولید کاغذ را در شهرک صنعتی واقع در استان قزوین ایجاد کرده بود و با پیگیری استاندار و سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان سرمایه گذار این مجموعه برای راه اندازی این واحد در شهرک صنعتی دهگلان ترغیب و در این راستا سه هکتار زمین صنعتی دیگر در اختیار او قرار داده شد.

در حال حاضر در این مجموعه به طور مستقیم برای ۶۰ تا ۷۰ نفر اشتغالزایی شده است و با اجرای طرح توسعه این واحد میزان اشتغالزایی در آن به ۲۵۰ نفر افزایش پیدا می‌کند.

حمایت از سرمایه‌گذار اولویت برنامه مسوولان در کردستان

استاندار کردستان هم در رابطه با فعالیت واحدهای تولیدی به خبرنگار ایرنا گفت: هر واحد تولیدی که در هر شرایطی بازار مطلوبی را بدست آورد می‌تواند هم تولید خود را افزایش دهد و هم تعداد افراد بیشتری را مشغول به کار کند و این نیازمند هنر مدیریت و توانمندی سرمایه‌گذاران و صاحبان واحدهای تولیدی است.

بهمن مرادنیا اضافه کرد: بی شک هر سرمایه‌گذاری برای کسب سود وارد عرصه تولید می‌شود ولی در کنار این مهم باید رونق تولید و اشتغال را هم مدنظر داشته باشد.

وی یادآور شد: همه دستگاه‌های اجرایی و مدیران استان با تمام توان در خدمت سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگانی هستند که در راستای تولید و ایجاد اشتغال فعالیت می‌کنند و همواره حمایت از این گروه در اولویت ما قرار داشته است.

همه مسوولان استان در تمام سخنرانی‌ها و جلسات همواره بر حمایت از سرمایه‌گذار و تولیدکننده تاکید دارند و پای کار بودن و تعامل سیستم بانکی را در این مسیر ضروری می خوانند و برخی از تولیدکنندگان که توانسته اند همچنان در عرصه تولید حضور داشته باشند، موفق عمل می‌کنند و قدردان حمایت مسوولان و سیستم بانکی هستند.

فکر و ایده ناجی تولید در کردستان

یکی دیگر از واحدهای فعال و موفق در شهرک صنعتی دهگلان که چند سالی است فعالیت خود را آغاز کرده و در این مدت توانسته عملکرد مطلوبی داشته باشد و بازار خوبی بدست آورد، شرکت فن آوران کُرد سولار است.

این واحد تولیدی که کار آن تولید، تعمیر و تجهیز ترانسفورماتور است توانسته با بکارگیری ۳۰ نفر از فارغ التحصیلان رشته برق و انجام کار باکیفیت بازار اقلیم کردستان عراق را بدست آورد و طی قراردادهایی ترانفسورماتورهای معیوب و از رده خارج آنجا را تحویل و بازسازی و مجددا برای انها صادر کند.

ایده این فعالیت توسط یکی از جوانان خوش فکر کردستانی که دکتری رشته برق را دارد شکل گرفته است؛ مدیرشرکت فن آوران کُرد سولار و از سرمایه‌گذاران این واحد به خبرنگار ایرنا گفت: ایده این کار توسط آقای صلواتی شکل گرفته و ما هم برای پیشبرد این فعالیت سرمایه‌گذاری لازم را انجام دادیم.

نجیب شریفی با اشاره به اینکه قرارداد تعمیر و تجهیز یک هزار ترانسفورماتور را با اقلیم کردستان عراق منعقد کردیم، افزود: مواد اولیه مورد نیاز برای تعمیر ترانس‌ها در این واحد تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون در سه شیفت کاری ۵۰ نفر در این واحد مشغول به کار هستند، یادآور شد: اگر فاز توسعه این واحد اجرا شود ظرفیت اشتغال تا ۵۰۰ نفر را دارد.

تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در واحد فناوران کُرد سولار شده است و سال گذشته از سوی بانک ملی ۳۰ میلیارد ریال به آن تسهیلات پرداخت شده و امسال هم برای دریافت ۵۰ میلیارد ریال سرمایه درگردش به بانک تجارت معرفی شده است.

سرمایه‌گذاری بیش از ۳ هزار میلیارد ریال در شهرک صنعتی دهگلان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان تعداد قراردادهای منعقد شده با سرمایه‌گذاران در شهرک صنعتی دهگلان را ۱۴۰ فقره خواند و اظهار داشت: در حال حاضر ۷۷ واحد در این شهرک دارای پروانه بهره‌برداری هستند.

احمد خسروی میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در این شهرک را سه هزار و ۴۸۳ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در کل برای ۲ هزار و ۳۰۰ نفر در این شهرک صنعتی فرصت شغلی ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: یادآور شد: در حال حاضر این شهرک از امکانات زیربنایی شامل آب، برق، گاز، تلفن و تصفیه خانه فاضلاب برخوردار است

شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان در چهارم اردیبهشت سال ۱۳۷۰ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شده و تاکنون به سرمایه گذاران و تولیدکنندگان در ۱۲ شهرک، هفت ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی زمین واگذار کرده است.

این شرکت با دارا بودن یک مرکز خدمات فن آوری و کسب و کار، ۱۳۸۲ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۷۱۱ واحد صنعتی و واحد کارگاهی زمینه اشتغال مستقیم ۱۲ هزار نفر را در استان کردستان فراهم کرده است

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *