هدف گذاری 5 میلیارد دلاری مبادلات تجاری بین ایران و پاکستان

هدف گذاری 5 میلیارد دلاری مبادلات تجاری بین ایران و پاکستان

هدف گذاری 5 میلیارد دلاری مبادلات تجاری بین ایران و پاکستان

وزیر صنعت، معدن و تجارت از هدف گذاری ۵ میلیارد دلاری مبادلات تجاری بین ایران و پاکستان خبر داد.

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در اختتامیه نهمین اجلاس کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان گفت: ارتقاء تبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه یکی از راهبردهای اصلی دولت ایران است و ما پاکستان را به صورت ویژه در نظر می‌گیریم.

وی افزود: در این مذاکرات در یک فضای دوستانه به نتایج مناسبی دست یافتیم. حدود دو ماه دیگر یک هیئت از ایران به پاکستان به منظور ادامه مذاکرات و عملیاتی کردن توافقات موجود سفر خواهد کرد. هدف ما این است که تا دو سال آینده سطح تجارت بین دو کشور را به 5 میلیارد دلار برسانیم. دو ملت ایران و پاکستان مشترکات فرهنگی بسیاری مانند اقبال لاهوری دارند.

فاطمی امین گفت: روابط سیاسی بین دو کشور در سطح مناسبی قرار دارد اما متاسفانه روابط اقتصادی به اندازه روابط سیاسی رشد نداشته است اما ما به دنبال ارتقاء این مناسبات هستیم.

حسینی سفیر ایران در پاکستان در خصوص توافقات انجام شده گفت: در این جلسات سه کمیته تشکیل که نتایج آن برای هیئت ایرانی و پاکستانی مناسب بود.
موضوع تجارت آزاد یکی از موضوعاتی بود که طرفین توافق کردند هرچه سریعتر و پیش از مذاکرات کراچی مسائل و مشکلات پیرامونی آن را حل و فصل کنند.

وی افزود: در بحث بعدی در خصوص تهاتر است که قرار شد هیئت پاکستانی مکانیزم مربوط به آن را به اشتراک بگذارد تا بحث تهاتر بین دو کشور اجرایی شود. موضوع دیگر که مورد مذاکره قرار گرفت، همکاریهای نمایشگاهی است که طرفین موافقت کردند نسبت به برگزاری نشست‌های تخصصی در دو کشور موافقت کردند.

حسینی گفت: تمدید برنامه پنج ساله تجاری بین دو کشور برای پنج سال دیگر یکی دیگر از دستاوردهای مذاکرات بود. ایجاد اولین بازارچه مرزی دو کشور با توجه به ایجاد زیرساخت‌های لازم توسط پاکستان و ایجاد زیرساخت‌های دیگر از سوی ایران نیز مورد توافق قرار گرفت.

وی در ادامه گفت: ایران آمادگی خود را برای انتقال تجربیات برای ساخت یک میلیون مسکن به صورت سالانه در پاکستان و همچنین حل مشکلات حمل و نقل اعلام کرد. همچنین بر ایجاد پروازهای مستقیم میان اسلام آباد و تهران و همچنین توسعه راه آهن های دو کشور توافق شد.

سفیر ایران در پاکستان گفت: توافقاتی نیز میان هیئت پاکستانی و وزیر جهاد کشاورزی شامل تهاتر کالای گاز مایع با برنج پاکستانی انجام شد. همچنین توافقاتی در خصوص صادرات سیب و محصولات باغی به پاکستان و واردات برنج و دام زنده به ایران انجام شد.

وی افزود: اقتصاد دو کشور مکمل هستند و ما می‌توانیم در مقابل صادرات سوخت می‌توانیم واردات برنج را داشته باشیم. تلاش شد تا توافقات محدود به صادرات و واردات نباشد و بحث سرمایه گذاری نیز مطرح شد.

در انتهای این مراسم توافقاتی میان وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و مشاور حوزه صنعت نخست وزیر پاکستان به امضاء رسید.

انتهای پیام/

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *