وزیر صنعت: صادرات لوازم خانگی را 2 برابر واردات می‌کنیم

وزیر صنعت: صادرات لوازم خانگی را 2 برابر واردات می‌کنیم

وزیر صنعت: صادرات لوازم خانگی را 2 برابر واردات می‌کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال آینده میزان صادرات لوازم خانگی به واردات باید به نصف برسد و امیدواریم این نسبت در سال ۱۴۰۲ برابر شده و در سال ۱۴۰۴ هم میزان صادرات لوازم خانگی ما دو برابر واردات باشد.

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدرضا فاطمی امین در نشست هم اندیشی با تولید کنندگان لوازم خانگی و بررسی اهداف و برنامه‌های این صنعت، گفت: آمارها نشان می‌دهد که میزان صادرات تولیدات لوازم خانگی بسیار کمتر از واردات در این بخش است. در همین زمینه برنامه ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که سال آینده شاهد رشد 50 درصدی صادرات نسبت به واردات باشیم.

وزیر صنعت نسبت صادرات به واردات لوازم خانگی را در حال حاضر غیرقابل قبول دانست و گفت: سال آینده میزان صادرات به واردات باید به نصف برسد و امیدواریم این نسبت در سال 1402 برابر شده و در سال 1404 هم میزان صادرات ما در این بخش دو برابر واردات باشد. البته برای رسیدن به این ارقام، باید کیفیت، خدمات پس از فروش و شدت مصرف انرژی تولیدات داخلی اصلاح شود.

وی با تأکید بر اینکه تولید کننده نباید پشت در گمرک و بانک مرکزی بماند، افزود: باید مشکلات صادراتی و بانکی تولید کنندگان را حل و فصل کنیم. همچنین اولویت‌گذاری، تنظیم‌گری، تسهیل‌گری و نظارت وظیفه دولت است در همین زمینه وزارت صمت اولویت‌هایی را تعیین می‌کند و انتظار داریم بنگاه‌های ذی نفع متناسب با این اولویت‌ها به ما برنامه دهند تا با یک برنامه تلفیقی در بخش کلان به اهداف برسیم.

وزیر صنعت قاچاق را یکی از موانع مهم تولید دانست و گفت: معتقدیم که مبارزه اصلی با قاچاق باید در نظام توزیع شکل گیرد چراکه قاچاق را در مرز‌ها نمی‌توان کنترل کرد. البته این معضل باید از طریق نظام جامع توزیع حل شود و امیدواریم قابلیت رصد اطلاعاتی کالا‌ها و لوازم خانگی حداکثر تا دو ماه آینده در کشور ایجاد شود.

وی با بیان اینکه زمانبندی مبارزه با قاچاق لوازم خانگی تا پایان پاییز تعیین شده است، خاطرنشان کرد: تا زمان مشخص شده جریان رصد کالا از مبدا تا مصرف فراهم خواهد شد و دولت می تواند جریان مالی و روند توزیع و مصرف را پیگیری کند.

فاطمی امین با بیان اینکه هر کالا دارای مسیری از مبدا تا مصرف همراه با تراکنش مالی است، تصریح کرد: اگر جریان پرداخت و تولید و توزیع کالا قابل رصد باشد مدیریت قاچاق نیز تسهیل می شود.

فاطمی امین از مذاکرات این وزارتخانه با چند بانک و بانک مرکزی برای تامین مالی زنجیره لوازم خانگی داخلی خبر داد و گفت: با نهایی شدن این مذاکرات، هزینه و دسترسی به تسهیلات بانکی و مصرف منابع بانکی کاهش خواهد یافت.

وی نظام تعرفه‌ای و وضع تعرفه بر کالا‌های وارداتی را در اصلاح فرایند‌های تولید داخل موثر خواند و افزود: به صورت مشروط با وضع تعرفه‌های وارداتی موافق هستیم، اما باید این موضوع در بسته‌ای دیده شده و تولید کننده تعهد بدهد که اتفاقاتی در کیفیت تولید وی رخ بدهد و بعد از مدتی که تعرفه‌ها برچیده شد قابل رقابت با تولیدات خارجی باشد.

انتهای پیام/

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *