گرانول EVA چیست و چه کاربردی دارد؟

گرانول EVA چیست و چه کاربردی دارد؟

کامپاند EVA در حال حاضر، پلاستیک‌ها مواد ضروری هستند که در بخش‌های مختلف زندگی روزمره ما مانند خودروسازی، نساجی، الکتریکی، بهداشت، ساخت‌وساز ساختمان، بسته‌بندی و منسوجات استفاده می‌شوند. از این‌رو گرانول EVA از محبوبیت بسیاری در صنایع مختلف برخوردار است و در گریدهای مختلف، بسته به کاربرد آن قابل تولید است. این ماده پرکاربرد به‌دلیل استحکام و سازگاری مناسب با محیط‌زیست و همچنین خواص و ویژگی‌های عالی دیگر، به‌گزینه‌ای ایده‌آل و مناسب در صنایع مختلف تبدیل شده است. از جمله مهم‌ترین خواص آن، می‌توان به وزن سبک، انعطاف‌پذیری‌ و مقاومت عالی در برابر نور خورشید و شرایط جوی اشاره کرد. در این مقاله به بررسی گرانول EVA چیست و کاربرد آن در صنایع مختلف می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره گرانول EVA و کاربرد آن، ما را تا انتها همراهی کنید.

گرانول EVA چیست

گرانول EVA چیست؟

EVA یا اتیلن وینیل‌استات (Ethylene-vinyl acetate) پلیمری است که از ترکیب “اتیلن” و “وینیل‌استات” تشکیل شده است و جزء پلیمرهای گرمانرم به شمار می‌آید. این کوپلیمر از حدود 10 الی 15 درصد وینیل‌استات و 85 الی 90 درصد از اتیلن تشکیل شده است. گرانول EVA معمولاً به‌صورت گرانول شفاف در گریدهای مختلف عرضه می‌‌شود، اما این محصول در هر صنعت، بسته به کاربرد آن، می‌تواند تحت حرارت مناسب به هر شکل ظاهری درآید. بعد از تعریف گرانول EVA چیست، می‌خواهیم بدانیم EVA به چند دسته طبقه‌بندی می‌شود.

کوپلیمر EVA از حدود 10 الی 15 درصد وینیل‌استات تشکیل شده است که بر اساس درصد وزنی آن، به سه نوع تقسیم می‌شود:

  • نوع اول: EVA با درصد پایین بین 5 تا 15 درصد است که به‌عنوان یک نوع ماده ترموپلاستیک که دارای نرخ وینیل‌استات پایین است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از گرانول EVA به‌دلیل سختی و مقاومت بالایی که از خود نشان می‌دهد، در کاربردهایی مانند تولید لوله‌ها، ورق‌ها، و فیلم‌ها استفاده می‌شود.
  • نوع دوم: EVA با درصد متوسط بین 15 تا 25 درصد وینیل‌استات است که به‌عنوان اتیلن- وینیل‌استات ترموپلاستیک شهرت دارد. این نوع از گرانول EVA به‌دلیل خواصی نظیر انعطاف‌پذیری، مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر سایش و خوردگی، سبک بودن و ضد آب بودن در تولید محصولاتی مانند مانند کفی‌کفش، کفپوش‌های فومی و واشر کاربرد گسترده‌ای دارد.
  • نوع سوم: EVA با درصد بالا بین 25 تا 40 درصد است که به‌عنوان لاستیک اتیلن- وینیل‌استات استفاده می‌شود. این نوع از گرانول EVA به‌دلیل خواصی مانند مقاومت و انعطاف‌پذیری بسیار بالا، در کاربردهایی مانند چسب‌ها، درزگیرها و فوم‌های انعطاف‌پذیر استفاده می‌شود.

گرانول EVA

چه گریدهایی از EVA تولید می‌شود؟
با توجه به تعریف EVA Compound این ماده در گرید‌های مختلف قابل تولید است. پرکاربردترین گرید EVA در دو نوع 18 و 28 درصد تولید می‌شود که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  1. اتیلن وینیل استات 18 درصد: این نوع از EVA بیشتر برای تولید محصولاتی که دارای خواص لاستیکی کمتری هستند، استفاده می‌شود. از جمله صنایعی که از گرید 18 درصد استفاده می‌کنند، می‌توان به صنایع ساختمانی برای تولید فوم‌های عایق حرارتی و صدا، صنعت بسته‌بندی برای تولید بسته‌بندی محصولات غذایی و لبنی، صنایع خودرو برای تولید فوم‌های صندلی، صنایع کفش برای تولید کفی و زیره کفش و صنایع کشاورزی برای سیستم آبیاری قطره‌ای اشاره کرد.
  2. اتیلن وینیل استات 28 درصد: برای کاربردهای خاصی که خاصیت الاستومری بالایی دارند، از این نوع استفاده می‌شود که بیشتر به‌صورت گرانول هستند و در تولید فیلم‌ها، بسته‌بندی محصولات‌غذایی، تجهیزات‌پزشکی، تولید چسب‌های گرما ذوب‌، لمینت شیشه، اسباب‌بازی، انواع کفش و دمپایی، عایق سیم و کابل‌ها، لوله‌های پلاستیکی، کپسوله‌سازی خورشیدی، ورق فوم، استفاده به عنوان عامل انتقال دارو در علم مهندسی پزشکی، فوم‌های ورزشی و… کاربرد دارد.

فوم‌های ورزشی

کاربرد و خواص گرانول EVA

در بخش گرانول EVA چیست، به خواص گرانول اشاره کردیم و حال می‌خواهیم به‌صورت دقیق‌تر، خواص و کاربرد آن را بررسی کنیم. گرانول EVA به‌دلیل خواص متعددی که دارد، در طیف وسیعی از صنایع استفاده می‌شود. از جمله کاربردهای مهم کامپاند EVA، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • صنعت کفش و پوشاک: یکی از مهم‌ترین کاربردهای  در صنعت کفش و پوشاک است که به‌دلیل خواصی نظیر سبکی، راحتی، دوام و انعطاف‌پذیری، در این صنعت کاربرد وسیعی دارد. از جمله کاربردهای آن می‌توان به تولید دمپایی، زیره و کفی کفش، کفش‌های ورزشی، لباس‌های ورزشی و … اشاره داشت.
  • صنعت بسته‌بندی: یکی از پر استفاده‌ترین صنایعی که از گرانول EVA در طیف گسترده‌ای از محصولات خود استفاده می‌کند، صنعت بسته‌بندی است که به‌دلیل غیر سمی‌بودن کامپاند EVA به گزینه‌ای مناسب و ایده‌آل در این صنعت تبدیل شده است. از این محصول به‌علت دارا بودن خواصی مانند مقاومت بالا در برابر شرایط جوی، نور خورشید، گرد و خاک، مقاومت بالا در برابر ضربه و عایق حرارتی بسیار در محصولات الکتریکی نیز استفاده می‌شود.
  • صنعت پزشکی: این ماده باارزش نقش بسزایی در صنعت پزشکی دارد. از کامپاند EVA به‌دلیل خواصی، از جمله غیر سمی‌بودن، سبکی و انعطاف‌پذیری در ساخت تجهیزات‌پزشکی بسیار استفاده می‌شود. از مهم‌ترین کاربردهای گرانول EVA می‌توان به ساخت لوله‌های تنفسی، کیسه‌های‌خون و پروتزها و آتل‌ها، ماسک‌های اکسیژن، ماسک و دستکش و … اشاره کرد.
  • صنعت الکتریکی: یکی از مهم‌ترین خواص گرانول EVA، مقاومت آن در برابر حرارت است. از این‌رو در دماهای پایین و بالا خوب عمل می‌کند و به‌همین دلیل در صنعت الکتریکی در تولید سیم و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین به‌دلیل مقاومت بالا و انعطاف‌پذیری که دارد، به گزینه مناسبی در این صنعت تبدیل شده است.
  • تجهیزات ورزشی: کامپاند EVA از پرکاربردترین مواد در تولید تجهیزات ورزشی مانند فوم‌های ورزشی، لباس‌های ورزشی، دستکش‌های بوکس، کلاه‌ایمنی، زین دوچرخه، چوب و حلقه ماهی‌گیری، تجهیزات ورزشگاه‌ها و … محسوب می‌شود. به‌علت دارا بودن خواصی همچون انعطاف‌پذیری، راحتی، ضربه‌گیری و مقاومت در برابر سایش، از جمله مواد مهم در این صنعت به‌شمار می‌آید.
  • صنعت اسباب‌بازی: از کامپاند EVA در تولید محصولاتی، نظیر پازل، مثلث روبیک، توپ, عروسک و … استفاده می‌شود. مهم‌ترین دلیل استفاده از این ماده، غیر سمی‌بودن آن است‌ که سلامت کودکان را تهدید نمی‌کند و همچنین، به‌دلیل دارا بودن خواصی مانند نرمی، انعطاف‌پذیری و دوام در این صنعت، در محصولات بازی و سرگرمی کودکان استفاده می‌شود.
  • صنعت تولید چسب: بیشترین کاربرد EVA از نوع 28 درصد آن است که در تولید چسب استفاده می‌شود. چسب EVA به‌دلیل خواص الاستیکی بالایی که دارد، در برابر تغییرات آب و هوا و حرارت مقاومت عالی از خود نشان می‌دهد و در صنایعی مانند بسته‌بندی، صنایع چاپ، صنایع پوشاک و … استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

در این مطلب، به بررسی گرانول EVA چیست و چه کاربردی دارد، پرداختیم. EVA یکی از مواد شیمیایی بسیار پرکاربردی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده به‌صورت گرانول EVA و کامپاند EVA در ساخت طیف وسیعی از محصولات استفاده می‌شود و خواص فیزیکی و شیمیایی فراوانی داشته که نشات گرفته از ساختار آن است. همین امر سبب محبوبیت آن در صنایع مختلف شده است. گرانول EVA در گرید‌های مختلف قابل تولید است و بسته به کاربرد آن دارای خواص متفاوتی است. برای خرید گرانول EVA و اطلاع از قیمت‌های آن، می‌توانید به وبسایت‌های معتبر عرضه و فروش این محصولات مراجعه کنید.

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *