گرانی شیر مربوط به مشکلات نهاده دامی است

گرانی شیر مربوط به مشکلات نهاده دامی است

عباس اخوان روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: قیمت مصوب شیر خام در دامداری هر کیلوگرم ۶۴ هزار ریال است اما این قیمت در سطح عرضه به کیلویی ۸۰ هزار ریال رسیده است.

وی عرضه شیر به قیمت کیلویی ۸۰ هزار ریال را غیرقانونی دانست و ادامه داد: این گرانی از دامداری نشات می گیرد زیرا با اینکه بخشی از نهاده های دامی مورد نیاز دامدار توسط دولت تامین می شود و بعد از قیمت گذاری جدید مواد لبنی، تغییر محسوسی در نرخ عوامل تولید ایجاد نشده اما همچنان دامداریها قیمت مصوب شیرخام را رعایت نمی کنند.

کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: عدم رعایت قیمت مصوب شیرخام توسط دامداری ها چند علت دارد که مهمترین آن تاخیر یا ناکافی بودن میزان تخصیصی نهاده دامی به آنها است بطوریکه نهاده توزیع شده کفاف نیاز آنها را نداده و ناگزیر به تامین آن از بازار آزاد می شوند.

وی افزود: عمده نهاده دامی در کشور با ارز دولتی تامین می شود لذا نهاده عرضه شده در بازار آزاد حکم خروج آن از شبکه اصلی را داشته و با قیمت بیشتر عرضه می‌شود و چون دامدار نهاده را با قیمت بالاتر می خرد لذا قیمت مصوب شیر خام با هزینه تمام شده دامدار تناسب ندارد.

اخوان ادامه داد: زمانی که دامدار شیر خام را با قیمت بالاتر به کارخانه های فرآورده های لبنی تحویل دهد، این مهم در هزینه های تولید لبنیات تاثیر گذاشته و شیر و سایر اقلام لبنی نیز با قیمت بالاتری به دست مصرف کننده می رسد.

وی گفت: برای اصلاح چرخه معیوب در عرضه لبنیات باید توزیع نهاده های دامی از سوی دولت در ازای میزان تحویلی شیر خام به قیمت مصوب باشد بطوریکه فهرست شیر تحویلی دامدار از سوی کارخانه به شرکت پشتیبانی امور دام داده شود تا در ازای شیر تحویلی، این شرکت نهاده مورد نیاز را در اختیار دامدار قرار دهد.

کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: هم اکنون نهاده دامی سهمیه استان به دامدار داده می شود و دامدار شیر را به کارخانه لبنی می دهد و بخشی از محصولات این کارخانه از استان خارج می‌گردد که این یک فضای ناسالم رقابتی بوده و به نفع استان نیست و باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: امسال دولت قیمت مصوب مواد لبنی از جمله شیر خام را از ۱۰ مورد به سه مورد کاهش داد و اکنون فقط سه قلم از انواع لبنیات قیمت مصوب دارند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در نیمه مهرماه امسال گفته بود: پارسال یک میلیون و ۳۴ هزار تن نهاده به این استان وارد شد و امسال نیز تاکنون ۶۰۰ هزار تن نهاده دامی به این خطه منتقل شده است، با پیگیری استانداری به دلیل وضعیت خشکسالی استان، در حال حاضر میزان تامین نهاده‌های دامی در استان ۵۰ درصد افزایش یافته و ۶۰ هزار تن جو برای دام سبک به خراسان رضوی منتقل شده است.

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *