گزارش تسنیم از دلِ پُر قطعه‌سازان| دپوی 200 میلیون یورو قطعه در گمرک/ افزایش تولید خودرو طی 2 هفته ممکن است؟

گزارش تسنیم از دلِ پُر قطعه‌سازان| دپوی 200 میلیون یورو قطعه در گمرک/ افزایش تولید خودرو طی 2 هفته ممکن است؟

گزارش تسنیم از دلِ پُر قطعه‌سازان| دپوی 200 میلیون یورو قطعه در گمرک/ افزایش تولید خودرو طی 2 هفته ممکن است؟

قطعه سازان از سیاست های جزیره ای دولت در گمرک، بانک مرکزی و وزارت صمت گله مند هستند و می‌گویند، سیاست گذاری‌های غلط توان قطعه سازان کشور را گرفته است.

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو امسال درحالی برگزار شده است که همچنان بخش قطعه سازی کشور دل پری از دولت داشته و مدام از مانع تراشی های دولت و عدم حمایت از این صنعت صحبت می کند. دغدغه امروز اکثر شرکت کنندگان نمایشگاه امسال مانع تراشی های دولت در عدم ترخیص مواد مورد نیاز تولید است. از آن طرف نقدینگی آنها در شرکتهای خودروساز بلوکه شده و قطعه ساز منابع مالی مورد نیاز برای گردش فعالیت خود را ندارد همین موضوعات عاملی شده تا قطعه ساز امروز به صورت روزمرگی فعالیت کند و در بخش توسعه محصول نتواند نقش پررنگی را ایفا کند.

قطعه سازان حاضر در نمایشگاه از سیاست های جزیره ای دولت در گمرک، بانک مرکزی و وزارت صمت گله مند هستند و می‌گویند سیاست گذاری های این سه بخش به هیچ عنوان با یکدیگر همخوانی ندارد، در این شرایط این صنعت گر است که زیر چرخ دنده های مشکلات له شده و هیچ کس به آن کمک نمی کند.

به اعتقاد قطعه سازان، خودروسازان به دلیل تنگنای مالی پرداخت های خود به قطعه سازان را از طریق ابزارهای مالی مانند خرید دین انجام می دهند. در حالی که در روش خرید دین بانک ها 20 درصد از مبلغ چک را به مدت یکسال مسدود می کنند و حدود 10 تا 20 درصد از ارزش پول نیز به دلیل تورم کاسته شده و در نهایت قطعه سازان تنها با60 تا 70 درصد قدرت خرید سال گذشته خود اقدام به تولید قطعه می کنند و بقیه سرمایه در گردش خود را از طریق سقف اعتباری و بانک ها تامین می کنند زیرا قطعه سازان در هر شرایطی محکوم به سودآوری هستند.

نکته قابل توجه نمایشگاه امسال حضور پررنگ قطعه سازان است اما در گفتگو با آنها مشاهده می شود که در توسعه محصول همچنان قطعه ساز درجا زده و بخشی از قطعه سازان بزرگ و متوسط که نقدینگی کافی در اختیار دارند توانسته اند در بخش توسعه محصول اقدامات مناسبی را انجام دهند. برخی از قطعه سازان نیز معتقدند حداکثر 30 درصد بدنه صنعت قطعه سازی کشور در این نمایشگاه حاضر بوده و ما بقی به دلیل مشکلات بنگاهی خود و عدم ارائه محصولات جدید نتوانسته اند در این نمایشگاه شرکت کنند.

به اعتقاد قطعه سازان نمایشگاه فرصتی برای تعامل قطعه سازان و ارائه محصولات جدید است اما وقتی محصول جدیدی در اختیار نداشته باشید حضور در نمایشگاه بی معنی است از طرفی در بخش بین الملل نمایشگاه نیز شاهد قطعه سازان بزرگ بین المللی نیست و تعدادی از کشورها در قالب نمایندگی ها در این نمایشگاه حاضر شدند.

خودرو ,

مشاهدات خبرنگار تسنیم از نمایشگاه امسال قطعات خودرو نشان می دهد دغدغه امروز صنعت قطعه سازی کشور کمبود نقدینگی و مشکلات تامین مواد اولیه است. علاوه براین قیمتهای دستوری خودرو نیز بلای جان صنعت قطعه شده است چرا که خودروساز براساس قیمت های تمام شده خودرو قراردادها را با قطعه سازان منعقد می کند. علاوه بر این نبود امنیت برای سرمایه گذاری در بخش قطعه سازی نیز عاملی شده تا در این حوزه نیز قطعه ساز با تعلل ورود پیدا کند.

*افزایش تولید دوهفته ای خودرو محقق نخواهد شد/خبری از پرداخت مطالبات معوق قطعه سازان نیست

نمایشگاه امسال صنعت قطعه سازی فضایی برای تعادل فعالان این حوزه با یکدیگر را فراهم کرده است و هر بخش ضمن ارائه مشکلات خود از توانمندی بالای مجموعه های قطعه سازی در تولید قطعات صحبت می کنند اما سوال اینجاست چرا با وجود این توانمندی بالای در صنعت قطعه حمایتی از این بخش صورت نمی‌گیرد تا شاهد حجم بالای خودروهای ناقص شرکت های خودروسازی در انبارها با بهانه کسری قطعه نباشیم!

براساس آمارها حدواً 150 هزارخودروی ناقص کف کارخانه های ایران خودرو و سایپا هست که بخشی از مشکلات آنها مربوط به کسری قطعات الکترونیک است. البته فاطمی امین وزیر صنعت درباره اینکه چه زمانی خودرو‌های کف پارکینگ خودروسازان صفر می‌رسد گفته است: هرچند وجود خودرو در کف پارکینگ خودروسازان به میزان 15 روز تولید معقول است، اما در حال حاضر این تعداد بیش از حد شده است. مطابق سیاست گذاری ها تا 2 ماه آینده انباشت غیرمتعارف خودرو‌های کف پارکینگ رفع می‌شود.

اما سوال اینجاست موانع پیش روی صنعت قطعه سازی با کدام سیاست روشن قرار است برطرف شود. وزیر صنعت در حالی از افزایش تولید ایران خودرو و سایپا آنهم طی دوهفته آینده صحبت می کند که همین امر با علامت سوال هایی نزد قطعه سازان روبه رواست چرا که به اعتقاد آنها به فرض صفر شدن مطالبات معوق؛ اثرات افزایش تولید طی یک یا دو ماه آینده خود را نشان می دهد و در کوتاه مدت به هیچ عنوان محقق نمی شود.

خودرو ,

مطلب زاده یکی از قطعه سازان فعال در زنجیره تأمین خودروسازی درخصوص رسوب خودروهای در انبار خودروسازان به خبرنگار تسنیم می گوید: قطعه ساز آمادگی تامین قطعات الکترونیکی مورد نیاز شرکتهای خودروساز را دارد اما مهم اینجاست ما در ترخیص مواد اولیه مورد نیاز خود برای تولید قطعات الکترونیک مشکل داریم.

وی افزود: سیاست های غلط در تخصیص ارز، زمان بر بودن ترخیص کالاها در گمرکات و مانع تراشی‌های بانک مرکزی باعث شده تا قطعه ساز مدت زیادی سرگردان ترخیص کالاهای خود از گمرکات باشد. که همین موضوع آسیبهای زیادی را به صنعت قطعه وارد کرده است.

* دپو 200 میلیون یورو قطعه در گمرک

جلالی از فعالان حوزه صنعت قطعه ساز هم در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات می گوید: تحقق اهداف وزیر صمت مبنی بر افزایش تیراژ خودرو به سه میلیون دستگاه تا سال 1404، توسعه محصول و اصلاح صنعت خودروسازی نیازمند کار تیمی و آمادگی فضای کسب و کار است.

وی با بیان اینکه همه می دانیم قطعه سازان در بحران مالی به سر می برند، افزود: قیمت خودرو در بازار هر روز در حال افزایش است و متاسفانه صنعت خودرو تا کنون نتوانسته نیاز بازار را تامین کند.

نائب رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو استان تهران اظهار داشت: یکی از راه های کاهش قیمت خودرو، افزایش تولید است. این در حالی است که شرایط جبری کرونا مشکلات زیادی برای قطعه سازان ایجاد کرده و در کنار آن عدم همکاری گمرک و بانک ها و سایر ارگان های ذیربط موجب دپو 200 میلیون یورو قطعه در گمرک و 150 هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان شده است.

جلالی با اشاره به اینکه ترخیص قطعات از گمرک کار سختی نیست، عنوان کرد: علیرغم اینکه این قطعات در خاک ایران هستند و هزینه آن نیز پرداخت شده اما به دلیل مسائل گمرک قادر به ترخیص آنها نیستیم. لذا گمرک که بخشی از دولت است باید تدابیری اتخاذ کند تا حداقل ظرف مدت شش ماه امکان ترخیص قطعات فراهم شود که ترخیص هوشمند از سوی گمرک می‌تواند یکی از این راهکارها باشد.

خودرو ,

*الگوی قیمت گذاری دستوری در صنعت قطعه را اصلاح کنید

طیبی نیز به عنوان یک قطعه ساز حاضر در نمایشگاه امسال صنعت قطعه کمبود نقدینگی و تحریم های خارجی و داخلی را مشکل عمده صنعت قطعه سازی و خودروسازی می داند و معتقد است: با توجه به چالش های موجود لازم است دولت و مجلس از قطعه سازان و خودروسازان حمایت های زیادی کنند و الگوی قیمت گذاری دستوری در این صنعت را تغییر دهند.

وی افزود: همان طور که مواد فولاد، مس، پتروشیمی با قیمت آزاد در بورس عرضه می شوند خودرو نیز به عنوان کالایی برای مصرف عام جامعه باید با قیمت آزاد به فروش برسد و یا در صورت قیمت گذاری دستوری خودرو، مواد اولیه نیز باید با قیمت دستوری تعیین شوند.

به گزارش تسنیم، نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو از 16 تا 19 آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران در حال برگزاری است. در این نمایشگاه بیش از 500شرکت داخلی و خارجی شرکت کرده اند. مشارکت کنندگان در این نمایشگاه در زمینه تولید قطعات و مجموعه های خودرو، ماشین آلات و تجهیزات قطعه سازی، تحقیقات و طراحی مهندسی، مواد اولیه و تجهیزات جانبی خودرو، بازرگانی و خدمات پس از فروش، لوازم تزئیناتی خودرو، تعمیر و نگهداری خودرو، محصولات پاک کننده خودرو، نشریات تخصصی صنعت خودرو و …. فعالیت دارند.

انتهای پیام/

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *