رشد ۳۵ درصدی تولید ماشین لباس‌شویی در نیمه نخست ۱۴۰۰

رشد ۳۵ درصدی تولید ماشین لباس‌شویی در نیمه نخست ۱۴۰۰

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، بررسی آمار عملکرد تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در بخش لوازم‌خانگی بزرگ از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه حاکی از رشد تولید ماشین لباس‌شویی و یخچال و فریزر و افت تولید تلویزیون در هم‌سنجی با پارسال است.

در حالی که در ۶ ماهه ابتدایی سال گذشته ۴۹۵ هزار و ۲۰۰ دستگاه ماشین لباس‌شویی در کشور تولید شده بود، این آمار در سال جاری با رشد ۳۵.۱ درصدی به ۶۶۸ هزار و ۹۰۰ دستگاه رسید.

در بخش یخچال و فریزر نیز رشد را شاهد بودیم، به‌طوری که مطابق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت یک میلیون و ۷۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه از آنها تولید شد که ۱۰ درصد بیش از تولید مدت مشابه سال گذشته (۹۷۲ هزار و ۹۰۰ دستگاه) ‌است.

با این حال، در بخش تلویزیون شاهد کاهش تولید کارخانجات و شرکت‌های داخلی بدیم.

در مدت یاد شده ۵۵۵ هزار و ۴۰۰ دستگاه انواع تلویزیون در کشور تولید شد که ۱۰.۹ درصد کمتر از آمار مدت مشابه سال گذشته است.

شرکت‌های ایرانی در ۶ ماهه نخست پارسال ۶۲۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه تلویزیون تولید کرده بودند.

به گزارش ایرنا، بحران کمبود جهانی میکروچیپ‌ها و به‌ویژه میکروپروسسورها که مغز سیستم مرکزی تلویزیون به شمار می‌رود، بر تولید این محصول در کشور تاثیر منفی داشته است.

علااوه بر آن، تعطیلات کرونایی در دو مرحله، حدود یک ماه از زمان تولید را از کارخانجات تولیدکننده تلویزیون گرفت، این در حالی است که قطعی‌های برق نیز بر کارکرد خطوط تولید تاثیرگذار شد.

کارشناسان معتقدند: کاهش توان اقتصادی آحاد جامعه سبب شد تا کارخانجات تولیدات خود را به سمت تلویزیون‌های کوچکتر یا با آپشن‌ها و امکانات کمتر سوق دهند.

تولید بیش از ۱۵ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی در کشور در سال گذشته، اشتغال مستقیم ۳۰۰ هزار نفری و گردش مالی سالیانه ۶ میلیارد دلاری، از جمله مشخصه های این صنعت است.

پیشتر «کیوان گردان»‌ مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صادرات ۱۴۰ میلیون دلاری لوازم‌خانگی در سال گذشته، از هدف‌گذاری صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری این محصولات در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *